ACASĂ › Forumuri › FORUMS › EMMAUS › Discuţii diverse › INTREBARI
-
AutorMesaje
-
#259 |
1 Va rog daca imi poate explica cineva de ce exista diferente intre septuaginta si textul masorertic legat de cronologia din Geneza?
Am intrat pe acesta pagina http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_the_Bible2Legat de Ps 22 care e profetic.
Ceea ce se descrie in Ps se aplica si la regele David sau strict numai la Mesia.
Căci nişte câini mă înconjoară,
o ceată de nelegiuiţi dau târcoale împrejurul meu,
mi-au străpuns mâinile şi picioarele:
17 toate oasele aş putea să mi le număr.
Ei însă pândesc şi mă privesc;
18 îşi împart hainele mele între ei
şi trag la sorţi pentru cămaşa mea.Toate marginile pământului îşi vor aduce aminte şi se vor întoarce la Domnul:
toate familiile neamurilor se vor închina înaintea Ta.
28 Căci a Domnului este împărăţia:
El stăpâneşte peste neamuri.
29 Toţi cei puternici de pe pământ vor mânca şi se vor închina şi ei;
înaintea Lui se vor pleca toţi cei ce se coboară în ţărână,
cei ce nu pot să-şi păstreze viaţa.Putem aplica aceste cuvinte si la timpul cind a trait regele David.?
AnonimInactiv10/09/2012 la 14:10Post count: 57silviu1, abia ieri am făcut cont pe acest site.
Am remarcat azi cele două întrebări ale tale.
E tardiv acum, după 5 luni, să avem un dialog pe tema ta.
Totuşi voi încerca să expun părerea mea.În privinţa primei tale probleme n-aş putea să detaliez deoarece nu am nici eu clar de ce aşa. Probabil din motive de traducere inexactă a numeralelor în Septuaginta faţă de textul masoretic.
În cea de-a doua, însă, e clar că nu lui David i se întâmplau toate cele profeţite de el.
Profeţiile sunt de două tipuri:
a) istoric-dependente = ilustrate în viitorul îndepărtat printr-o extindere având ca origine temporală o aplicare istorică locală din trecutul, prezentul sau viitorul relativ apropiat;
b) istoric-independente = sunt profeţii de sine-stătătoare, care nu au corespondent în istorie.Psalmul 22.14-18, oferit de tine, este o exemplificare excelentă a profeţiei istoric-independente (de tip b).
Celălalt tip (tipul a) ar putea fi înţeles privind Isaia 45.1,13, unde aplicaţia profetică locală la împăratul Cir Persanul (din viitorul relativ apropiat) trimite spre viitorul foarte îndepărtat al Apocalipsei 16.12, unde „împăraţii de la răsărit” constau din suita unui alt „Cir.” Şi anume Mesia, cu miriadele lui de îngeri, care se va arăta ca „fulgerul de la răsărit şi se vede până la apus, aşa va fi şi venirea Fiului omului.” (Mat.24.27)
Toate cele bune!
Până la ceva mai bun, citeşte aici pentru cronologia LXX şi MT: http://www.emanueltov.info/docs/papers/11.large-scalediffs.2008.pdf
Referitor la Psalmul 22, poetul-profet, dacă vorbeşte la persoana I înseamnă că vorbeşte despre sine, în limbaj poetic. Dar pentru că David (unsul Domnului / Maşíah)este un tip al Marelui Mesía, anumite secvenţe din experienţa lui David s-au împlinit într-un sens special cu Mesía. Aşa înţeleg eu. Altminteri, ar fi greu de explicat pasaje care se referă clar la păcate personale.
-
AutorMesaje
- Trebuie să fii autentificat pentru a răspunde la acest subiect.
Comentarii recente în articole