ACASĂ › Forumuri › FORUMS › EMMAUS › Daniel & Apocalipsa în Adventism › Identitatea lui Daniel
-
AutorMesaje
-
#275 |
RDM mi-a scris pe email următoarele:
____________________________________________________
Am găsit un articol de pe un blog interesant(deși nu pot fi de acord cu el în multe cazuri) care încearcă să conteste identificarea tradițională a lui Daniel, menționat în Ezechiel cu profetul Daniel.
Daniel apare în ebraică astfel: דָּנִיֵּאל. , iar Ezechiel redă numele astfel: דָּנִאֵל(fără yod: no scriptio plena?). Consonatic, ar fi DNY’L și DN’L.
Plecând de aici, Douglas Mangum (http://bibliahebraica.blogspot.com/p/about-doug.html ) se întreabă ce relevanță are pentru Prințul Tirului(28:2–3) profetul Daniel. Merge mai departe, propunând identificarea acestuia cu DANEL(Dan’ilu / Dnil), un personaj ce apare și pe la Ugarit(Danel din Tale of Aqhat).Vedeți articolul complet: http://bibliahebraica.blogspot.com/2010/08/daniel-in-ezekiel-14-part-1.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BibliaHebraica+%28Biblia+Hebraica%29Este diferența ortografică așa de mare? Are ea vreo importanță? Este Daniel din cap. 14 același cu Daniel din cap .28? În fine, este acesta profetul Daniel ce a activat în Babilon?
__________________________________________________________Dragă RDM, îţi răspund pe forum, în speranţa că aceste rânduri pot folosi şi altora.
Explicaţia pe care ai găsit-o tu pe web este ceea ce cred de mai multă vreme (a)teologii raţionalişti. Diferenţa ortografică despre care se vorbeşte este reală, dar explicaţia nu este convingătoare. În realitate sunt şi alte nume biblice asemănătoare, care se scriu în ambele variante, cu sau fără yod. (Abiram-Ab’ram; Abişalom-Ab’şalom; Magdiel – Magd’el). Compară, de exemplu, următoarele ortografii:
מַגְדִּיאֵל (Gen 36:43) cf. מגדאל, în Pentateucul Samaritean;
יַחְצְאֵל (Gen 46:24), cf. יַחֲצִיאֵל (Ch 7:13);
אַשְׂרִיאֵל (Num 26:31), cf. אֲשַׂרְאֵל (Ch 4:16);Referitor la problema identităţii personajului Dan’el/Daniel din Ezechiel, îţi trimit deocamdată nişte paragrafe dintr-un articol al meu care va apărea în „Semnele Timpului”. Dacă nu sunt suficiente aceste informaţii (mai contez şi pe inteligenţa ta!), revino.
„Criticii pretind că acolo este vorba de un alt Daniel, şi anume de regele păgân Danel din Ugarit, despre care se vorbeşte într-o legendă canaanită idioată, scrisă cu vreo 800 ani înainte de Ezechiel. ….
În cartea lui Ezechiel, Daniel este aşezat între Noe şi Iov, nu ca şi cum ar fi fost un erou neevreu, asemenea celor doi, ci comparabil cu ei în ce priveşte excelenţa morală şi determinarea de a salva pe cei apropiaţi. La aceste calităţi se referă Ezechiel. Noe a salvat pe cei trei fii ai lui, Iov a mijlocit la Dumnezeu pentru cei trei prieteni, iar Daniel de asemenea a căutat binele celor trei prieteni ai lui. Înţeles corect, mesajul lui Ezechiel se referă la contemporanul său Daniel, de la curtea Babilonului.Neascultător de Dumnezeu şi plecând urechea la oracolele falşilor profeţi, Zedechia spera că intrarea într-o coaliţie antibabiloniană, cu Egiptul, cu Tirul şi cu statele vecine, va salva Ierusalimul (Ier 27). Dar Ieremia prezicea că vor cădea în mâinile lui Nabucodonosor toţi membrii coaliţiei, iar Daniel arătase cu câţiva ani mai înainte, că Dumnezeu a pus sub sceptrul Babilonului pe toţi oamenii, făcând din Poarta Eufratului, capul de aur al lumii şi al istoriei imperiilor (Da 2:37-38).
În acelaşi timp (585-84 î.C.) Ezechiel denunţa pe regele Tirului, Eşbaal III, craiul mărilor, un individ care este descris ca dându-şi „ifose divine”, care se credea atotştiutorul tainelor şi superior lui Daniel prin abilităţile lui de armator şi negustor (Ez 28:2-6). Regele tirian este descris ca o întruchipare a acelui heruvim devenit Satan, care la fel îşi dă ifose de zeu, dar în fapt este liderul mafiei unui mult mai sinistru comerţ cu sclavi, pe valurile lumii (Ez 28:12-19). Profeţia evreilor s-a dovedit mai tare decât înţelepciunea Tirului. Coaliţia antibabiloniană a fost înfrântă (Ez 29:20), Tirul a fost îngenuncheat (573 î.C.), iar regele lui a fost dus la Babilon, ca şi cum ar fi avut nevoie să dea ochii cu Daniel.”Mulțumesc mult!
Se pare că primul care a identificat pe Daniel citat în Ezechiel cu legendarul Danel a fost René Dussaud (în 1931).
T.E. Gaston aduce și el câteva argumente împotriva acestei identificări: (a) Danel nu este descris niciodată ca înțelept sau drept(ca în Ezechiel); (b) Ținând cont de faptul că Danel era un închinător al lui Baal, este improbabil ca Ezechiel(un monoteist strict: Yahwist) să-l fi asociat pe acesta cu DREPTATEA(ținând cont de contextul în care Ezechiel a scris cartea); (c) Deși există 800 de ani diferență între scrierea legendei ugaritice și scrierea cărții lui Ezechiel, Danel NU este pomenit în nicio sursă ebraică.
Foarte interesante exemplele pt. ortografiile cu yod și fără…
Felicitări redemeule
Eşti printre puţinii pe care îi cunosc preocupaţi de asemenea lucruri. M-aş bucura să te cunosc mai de aproape.
Ai dreptate în tot ce ai scris cu privire la diferenţa dintre cei doi Daniel. Eu nu am mai menţionat toate astea. Am scris în disertaţia de master, dar nu am publicat-o.
Anyway, nu uita că vreau să te cunosc mai de aproape cumva. Îmi ştii adresa.
Regards FLQuote:Am scris în disertaţia de master, dar nu am publicat-o.Nepublicată chiar deloc?
Quote:Îmi ştii adresa.Fiți siguri!
Cu respect și stimă,
RDMChiar deloc. Ţi-o pot trimite, dacă nu ţi-am trimis-o deja. Suspectez că ştii engleză.
Regards -
AutorMesaje
- Trebuie să fii autentificat pentru a răspunde la acest subiect.
Comentarii recente în articole