Dragă frate Coman, suntem un grup de credincioși adventiști, care dorim să vă adresăm o scrisoare deschisă, în numele credinței care ne leagă.
Întrucât, prin intermediul prietenilor și în mod direct, ați început să faceți public conflictul pe care-l aveți cu Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea, reprezentată de Comitetul Conferinței Transilvania de Sud, organizația oficială care v-a angajat și care are autoritatea legitimă de a-i păstori pe pastori, vă mărturisim că suntem îngrijorați, atât pentru Dv., cât și pentru Biserică. În aceste condiții, ne-am asumat datoria morală de a vă adresa public această scrisoare, pentru ca să aflați (dacă până acum nu ați știut) că există destui credincioși care ridică obiecții serioase împotriva atitudinii Dv.
Începem prin a dezaproba atitudinea unor suporteri ai Dv., care au exprimat în mediul virtual ostilitate, dispreț și suspiciuni răutăcioase la adresa reprezentanților legitimi ai Bisericii, în urma măsurii disciplinare simbolice care v-a fost aplicată (două luni de suspendare a calității de pastor hirotonit!). Ne pare rău că i-ați încurajat printr-o atitudine de autovictimizare publică. De asemenea, principalul motiv pe care-l citați drept cap de acuzare, este faptul că ați organizat serviciul Sfintei Cine (!).
Dacă măsura ar fi nedreaptă, lucrurile ar fi mult mai simple. Din comunicatul oficial al Conferinței (25 iunie 2020), reiese că puteți contesta această decizie în termen de 30 de zile, la Comitetul Uniunii de Conferințe. Comunicatul arată însă și faptul că în februarie 2020 ați primit „o mustrare scrisă pentru abateri repetate”. Nu știm la ce abateri se referă comitetul, dar întrucât ieșirile publice ale Dv. sunt cunoscute, avem de făcut unele observații, pe care ne-am bucura să știm că le luați în seamă, pentru că tuturor ne pasă de atmosfera spirituală care se promovează în Biserică și în afara ei.
Nu dorim să minimalizăm cu nimic valoarea Dv. personală, profesională și socială. Recunoaștem că sunteți talentat în poezie, în artă plastică, în artă dramatică, în muzică, poate și în alte domenii. Prețuim originalitatea și jovialitatea Dv. Ca predicator, aveți o harismă care atrage pe mulți. Aveți o neobișnuită putere de muncă și aveți realizări excepționale ca pastor și ca intelectual. Vă respectăm și vă admirăm, atât cât putem, pentru aceste daruri și pentru familia cu care ați fost binecuvântat de Dumnezeu. Totuși, avem motive să fim triști și îngrijorați. Și suntem convinși că toți prietenii adevărați ai Dv., precum și cei dragi, împărtășesc cu noi, mai mult sau mai puțin, această îngrijorare.
Frate Iacob, îngrijorarea noastră datează aproape de când vă cunoaștem. Am sperat că anii și experiența vor pune capăt obiceiului de a vă exprima public într-un mod conflictual, excentric și exagerat, confundând stilul șocant cu inspirația Duhului (!). De câte ori nu i-ați descurajat sau uimit pe alții, prin durități inutile și prin dispoziția de a jigni întreaga audiență.
Pe studenții care făceau cursuri fără frecvență la teologie (și care erau legale în vremea aceea) i-ați tratat cu dispreț, afirmând că eforturile lor sunt „fără folos”.
Pe tinerii, care abia descoperiseră socializarea virtuală pe Facebook i-ați jignit public, în cuvântarea „Autostrada complexaților” („Ați devenit atât de proști..!”) și ați afirmat atunci că nici un om „nobil” nu are cont pe Facebook, pentru ca astăzi să aveți și Dv. cont, nu doar pe Facebook, ci și pe Youtube, unde oricine poate să vadă stilul de exprimare extravagant, dramatic și adesea negativist, cu care vă biciuiți ascultătorii.
Predica foarte cunoscută pe internet („Gura mincinoșilor”), unde, în calitate de pastor, învinuiți pe toți pastorii că ar fi „mincinoși”, este o rușine. De mulți ani, fie și numai această predică putea să vă atragă o măsură disciplinară. Aveați vreun conflict personal cu doi-trei colegi și a trebuit să vă duceți la capătul pământului, ca să strigați în „urechile surde” ale ascultătorilor din Chicago, că pastorii (între care vă includeți!) sunt „mincinoși”? Toate aceste generalizări penibile, prin care mimați rolul lui Ilie și al lui Ioan în pustie, când de fapt strigați inutil într-un microfon, nu vă înalță în ochii spectatorilor cu adevărat educați și de bun gust.
Pe Youtube apare o înregistrare video care se anunță a fi fost făcută în Parlamentul României. V-ați întrebat vreodată dacă forma și conținutul acestei cuvântări vă onorează? V-ați întrebat ce impresie le-a creat baptiștilor, adventiștilor, ortodocșilor etc. ? Spuneți că ați fost persecutat prin faptul că adventiștii v-ar fi „arătat cu degetul ca pe un depravat”, pentru că ați făcut teologie la baptiști (!) și că evanghelicii, când au văzut că ați optat să vă faceți doctoratul la ortodocși, v-ar fi „aruncat ca pe un hoit”. Este natural ca unele din alegerile Dv. să stârnească oarece mirare, dar aceasta nu dovedește că adventiștii ar avea oroare de studiile teologice baptiste; sau că baptișii ar vocifera, dacă unul de-al lor ar face studii ortodoxe. Sunteți, oare, singurul evanghelic care a făcut studii ortodoxe sau catolice? Dacă adventiștii v-au acceptat ca dascăl, având studii de teologie baptistă și ortodoxă; dacă penticostalii v-au făcut conferențiar și v-au dat și funcție, înseamnă că nu v-au persecutat pentru că sunteți adventist, nici pentru studiile baptiste și ortodoxe. Exagerați enorm, ceea ce nu vă face cinste.
Când ați fost invitat la Iași (2016?), pentru o serie de conferințe evanghelistice, ați călcat în picioare sensibilitatea ascultătorilor, cu ocazia acelor „Pilule de dragoste”, în care i-ați rușinat public pe bărbați și femei, prin ilustrația aceea despre manechina cu „chiloți roșii” și despre soluția de hotel pe care ați sugerat-o. (Cuvintele au rămas înregistrate și nu doar în mintea oamenilor). Tot la Iași, când v-ați adresat tinerilor, i-ați umilit, deși nu-i cunoșteați. Pe studenți i-ați făcut proști, iar pe studente le-ați învinuit că își iau examenele trecând prin patul profesorilor. Chiar dacă s-ar petrece asemenea lucruri în mediul universitar din lumea aceasta mare, nu aveți dreptul să vă adresați tinerilor, culpabilizându-i pe toți cu fanteziile și obsesiile Dv.
La Roma i-ați făcut „nebuni” pe bieții oameni care vă invitaseră. Bieții frați, departe de țară și de familiile lor, aveau nevoie de sfat și de îndrumare, nu de strigăte, insulte și aluzii sexuale. (A se vedea „predica” intitulată „Contează? Da, contează!” , minutele 36:00.40:00).
Apreciem că v-ați luat timp de tineri, chiar și de educația moral-sexuală. Dar ca pastor, credem că ați mers prea departe cu mutarea hotarelor permisivității, afirmând că orice exprimare liberă a sexualității între soț și soție ar fi normală, sugerând că sexul oral ar fi admisibil (a se vedea timpii 52:20 – 56:10). Era oare, aceasta, o nevoie a tinerilor cărora le vorbeați, dintre care, cei mai mulți erau probabil necăsătoriți?
În aceeași ocazie, un tânăr a pus o întrebare legată de cartea Mărturii cu privire la comportament sexual, adulter și divorț. Este de apreciat că tinerii de astăzi sunt interesați de o asemenea carte. Dar Dv. le-ați tăiat imediat aripile, afirmând că această carte nu este scrisă de Ellen White, ci este o compilație, ca și cartea Minte, caracter, personalitate, sugerând că aceste compilații ar fi niște acțiuni nepermise (din partea editorilor adventiști din America), așa că le-ați spus tinerilor: „Aruncați-le la foc!” (42:14—43:30). Practica Patrimoniului Ellen White de a edita compilații își are originea în instrucțiunile date de Ellen White. Aflați că și Proverbele lui Solomon sunt compilații (din înțelepciunea israelită și egipteană, din înțelepciunea lui Solomon și din înțelepciunea arabă de dincolo de Iordan), ceea ce nu le scade cu nimic valoarea (1Împărați 4:30; Pr 1:1; 10:1; 25:1; 30:1; 31:1; vezi și Învățătura lui Amenemope).
O altă problemă rămasă nelămurită este conflictul public cu fratele Dv. mai mare, din Germania, Alex Kohman. Nu încercăm noi să clarificăm problemele dintre cei doi frați, nu știm cine are dreptate, dar fratele Alex susține că, după ce el, ca frate mai mare, v-a făcut bine, v-ați dezis de el; iar când v-a vizitat inopinat la adunare, la Nazna, ați sunat la 112 (!) Este adevărat? La presiunea unora, care vizionaseră protestul fratelui Alex pe internet, ați recunoscut public acest conflict, afirmând că nu vă „coborâți să dați explicații”; în schimb, ați sfătuit audiența să citească mai bine fața și privirea fratelui Alex. Oare, v-ar plăcea ca ascultătorii Dv. să vă citească fața în același fel? Iar dacă ați declarat că nu „vă coborâți” să comentați învinuirea fratelui Alex, n-ar fi fost bine să nu vă „coborâți” să comentați pedeapsa simbolică pe care v-a aplicat-o Conferința, pentru greșeli repetate?
Aveți dreptul să nu fiți de acord cu existența păstorițelor în Biserică. Dar nu aveți dreptul să vă exprimați necioplit și cu ură față de o opțiune culturală modernă, care chiar dacă este mai progresistă, nu este tratată de Cuvântul lui Dumnezeu sau de Biserică drept fărădelege. Interpretarea Dv. fundamentalistă a imperativelor Bibliei, fără deosebire: morale, ceremoniale sau culturale, vă determină să țineți peste tot predici cu tunete și trăsnete, pentru îmbrobodirea, tăcerea și supunerea femeilor. Într-adevăr, pocăința este necesară și pentru păcatele feminine, nu doar pentru cele masculine, dar predicatorul trebuie să se adreseze cu tact; și nu în ultimul rând, cu respect față de practica Bisericii mondiale.
În unele din predicile pe care le-ați expus în mediul virtual, ați arătat explicit că nu agreați interpretarea adventistă a profețiilor, în ce privește rolul lui Israel. Ați răstălmăcit anumite profeții condiționate despre Israel, mutând artificial împlinirea lor în timpul sfârșitului și cu vehemență ați condamnat înțelegerea întregii noastre comunități de credință, care susținem că planul lui Dumnezeu cu Israel ca popor ales s-a încheiat definitiv la sfârșitul celor 70 de săptămâni din Daniel 9. Afirmația Dv., că Ierusalimul pământesc ar fi orașul sfânt al lui Dumnezeu și că Dumnezeu ar fi în mod necondiționat legat de acest Ierusalim, contrazice Scriptura (Dan 9:26c; Mt 22:7; Lc 20:16; Gal 4:25-31) și istoria chiar dacă este o speranță foarte populară printre evanghelici și mesianici, și ați susținut-o vehement în predica intitulată „Când Dumnezeu este scăpat de sub control”.
În aceeași predică (ținută la Nazna), ați afirmat că 40.000 de AZS români ar trebui dați afară, pentru călcarea sabatului, furt și curvie, dar că nu se întâmplă aceasta, deoarece „Dumnezeu este ținut sub control”. Chiar așa? Cine v-a servit cu această „statistică” diabolică? Cumva se găsesc și fanii Dvs. între acești 40.000? Dar cu pastorul care are altă învățătură decât aceea a Bibliei, pe care o susține întreaga Biserică, ce ar trebui să se întâmple?
Ați accentuat până la paroxism rolul Ierusalimului pământesc și v-ați exprimat mirarea colosală că AZS nu înțeleg profețiile despre Ierusalim, nici importanța datei în care SUA și-au mutat acolo ambasada. „Exact la 70 de ani de la…. , Dumnezeu Și-a repus capitala în orașul Său sfânt. Ce faci? Te bucuri?” „Iubești Ierusalimul? Nu ți-e rușine să cânți mereu (despre Ierusalim), când de fapt, nu te interesează Ierusalimul?” Pe la minutele 50:00 ați afirmat: „Și după 2500 de ani, Dumnezeu a declarat încă o dată, că Ierusalimul este capitala poporului sfânt și capitala împărăției Lui. Și dacă nu vă convine, cărați-vă de aici!”. Am dat înapoi să mă asigur că am auzit bine. Da, auzisem bine! Așa le-ați spus fraților din Nazna, dorind să audă toți AZS care vă urmăresc: „Dacă nu vă convine, cărați-vă de aici!” Nouă nu ne convine și nici nu ne cărăm de aici. Aceeași teorie ați expus-o de curând și în prima predică din cartea lui Zaharia, în sala goală. Nu se mai putea spune „cărați-vă de aici!”
Predicile Dv ni se par uneori descurajatoare, prezentându-l pe Dumnezeu chițibușar și intransigent, încât este dificil să mai sperăm la mântuire. Vă place să șocați, să vă jucați cu emoțiile ascultătorilor. Alteori, predicile sunt abisale, poetice, dar goale de conținut. Cel mai bun exemplu este „predica” de sâmbătă seara 27.06.20, „Și nu va mai fi lumină!”, în care v-ați exprimat într-un mod deprimant, cu gânduri de moarte, afirmând că sunteți în întuneric total. Dar faptul că, în aceeași zi, cineva dintre suporterii Dv. a strigat după Președintele Conferinței, „Gunoiule!”, oare nu v-a cutremurat? Dacă vă prețuiți atât de mult hirotonirea, atunci luați aminte că și cei care au încercat să vă disciplineze sunt hirotoniți, că în calitate de pastor sunteți delegatul Președintelui Conferinței, pe care sunteți dator să-l respectați. împreună cu întregul Comitet. Dacă ați fi fost părinte ortodox, v-ați fi putut purta astfel cu episcopul?
Ați amenințat cu apelul în instanțele seculare. Acest soi de amenințări vă descalifică în fața tuturor colegilor. În fine, v-ați răzgândit și acum așteptați laude că n-ați pus în practică amenințarea? În aceste condiții, nu putem decât să-i felicităm pe frații care, așa cum au putut, au luat apărarea adevărului și a conducerii legitime a Conferinței și a Uniunii, dându-vă replici drepte și sfaturi bune în mediul virtual sau pe alte căi.
Ne rugăm pentru binele Dv și dorim să fiți reabilitat moral în ochii tuturor. Dar înainte de orice, dorim să vă împăcați cu Dumnezeu și cu colegii Dv. pastorii. Vom urmări de aproape evoluția acestei dispute, rugându-ne la Dumnezeu ca ea să se încheie cu bine, pentru onoarea Lui și a Bisericii și pentru repararea imaginii Dv.
Vom aduce la zi afirmațiile noastre, pe măsură ce apar elemente noi, dorind să apară dovezi de schimbare. Predica Dv. din seara de 1 iulie 2020 a fost excelentă și o recomandăm tuturor. Ne-a dat speranțe că veți accepta o frățească reconciliere cu aceia care, pe nedrept, îi considerați dușmani și fără temei îi suspectați de ură sau de invidie…
Din nefericire însă, speranțele noastre s-au ofilit, după ce am vizionat al patrulea episod al justificării Dv., sub titlul „Aveți dreptul să știți!”, pe care în aceeași zi l-ați publicat pe Youtube, vorbind „în calitate de dascăl, de păstor, de poet și de artist plastic” (min. 0:30).
La data de 4 iulie 2020, sâmbătă seara, ați ieșit într-un video pe pagina FB Iacob Coman, să dați o replică acestei scrisori deschise. Nu v-ați asumat niciuna din greșelile publice pe care le-am menționat mai sus, în schimb ați ripostat cu atacuri la persoană, înjosind numele fraților Benoni Catană, și Florin Lăiu, aducând acuzații mincinoase, dure și arogante.
La data de 6 iulie 2020 ați pus pe internet o predică despre zecime, în care sugerați prin exemple, că ar putea fi dată direct pastorului, afirmând că, dacă ar fi corecți credincioșii, „eu (I.C.) ar trebui să fiu cel mai bogat dintre voi!” Poate așa ar fi, dacă biserica ar fi organizată congregațional, și ați fi angajatul unei biserici locale formate din mari patroni. Oricum, asemenea afirmație nu vă face cinste ca pastor.
La data de 11 iulie 2020, în predica „Viața ca un han” (de la 1.59 mai departe), ținută la Nazna, ați ținut neapărat să sugerați ascultătorilor serviciile sexuale indecente pe care le-ar fi „recapitulat” în mintea ei femeia păcătoasă, tocmai în momentul în care s-a aplecat la picioarele lui Iisus, spărgând vasul cu mir. Este dezgustător să sugerați de la amvon asemenea lucruri! Nu aveți nicio limită?
Cât timp veți mai continua așa, frate Iacob? Amintiți-vă că au fost înaintași cu personalitate puternică, predicatori și misionari excepționali, care au câștigat mii de suflete, dar care în final s-au dovedit a fi doar cu puțin mai mult decât schela construcției Bisericii. Ce s-a ales de zelosul Michał Belina Czechowski, care voia să întemeieze o Biserică AZS europeană, ignorând conducerea de la Battle Creek? Ce s-a ales de marele predicator și misionar Ludwig Richard Conradi, care de asemenea a ajuns să privească oblic atât Conferința Generală, cât și pe colegii din Uniunea Germană? Exercițiul de supunere față de autoritatea legitimă, dacă cerințele ei sunt în limitele principiilor lui Dumnezeu, este esențial dezvoltării noastre spirituale, contribuie la unitate, ne cizelează asperitățile și ne face mai eficienți în misiune, pe durată lungă.
Din toată inima vă rugăm, frate Iacob, treceți peste toate resentimentele și peste șoaptele celui rău, și acceptați vorba lui Ioan Botezătorul (In 3:30) și „gândul lui Christos” (Flp 2:5-12).
Cu prețuire, speranță și urări de mai bine, semnăm (în ordinea alfabetică a numelui de familie):
-
Cristinel Agape (Bologna)
-
Lorena Andrei (Madrid)
-
Raluca Andrei (Suceava)
-
Erika Androne (București)
-
Bogdan Anghel (Craiova)
-
Emil Anghel (Craiova)
-
Gili Antea (București)
-
Marc Aurelio
-
Adriana Boeru (Craiova)
-
Alexandru Boeru (Craiova)
-
Marian Boeru (Craiova)
-
Simona Boeru (Craiova)
-
Gheorghe Buburuzan (Roman)
-
Alexandru Buciuman (Râmnicu Vâlcea)
-
Cătălin Budur (București)
- Florian Bulgaru (București)
-
Benoni Catană (Roman)
-
Beniamin Codescu (Câmpina)
-
Mirela Constantinescu (Madrid)
-
Silvia Covaci (Atlanta)
-
Gloria Crăciun (Craiova)
-
Mark Crăciun (Craiova)
-
Adrian Cristescu (Zaragoza)
-
Gică Dieaconu (Piatra Neamț)
-
Teofil Dorhoi (Onești)
-
Ion Dumitrache (Vârtoape, Teleorman)
-
Horia Enache (București)
-
Gianina Floricel (București)
-
Liviu Gamănă (București)
-
Adalbert Ghejan (București)
-
Felix Ghineț (București)
-
Claudiu Gorbănescu (Bruxelles)
-
Marta Gorbănescu (Bruxelles)
-
Samuel Graur (Bologna)
-
Gabriela Ichim (Vatra Dornei)
-
Carmen Ilie (Londra)
-
Vinicius Ivașco (Ploiești)
- Andreea Jecalo (Bruxelles)
- George Jecalo (Bruxelles)
-
Alex Kohman (Worms)
-
Florin Lăiu (Cernica)
-
Mișael G. Lăiu (Viena)
-
Nelu Manolache (Focșani)
-
Alina Marin (București)
-
Eugen Mândăianu (Ploiești)
-
Cornel Merintoni (Hațeg)
-
Ovidiu Mihai (București)
-
Emil Mocanu (București)
-
Noemi Nagy (Târgu Mureș)
-
Constantin Negru (Craiova?)
-
Valerica Negru (Craiova?)
-
Adina Păltineanu (Piatra Neamț)
-
Rodica Pârgaru (Onești)
-
Costică Petrea (Moinești)
-
Monica Pil (Madrid)
-
Carmen-Anca Pintilie
-
Valeru Preda (Madrid)
-
Narcis Prisăcaru (București)
-
Oswald Prisăcaru (Brașov)
-
Manuela Radu (Târgoviște)
-
Alina Rotaru (Paris)
-
Robert Rotaru (Paris)
-
James Rubyn (Atlanta)
-
Vasile Rusneac (Sighet)
-
Cristinel Sava (București)
-
Cristian Andrei Stan (București)
-
Marius Stănescu (Chicago)
-
Maria Stoican (?)
- Sara Ștefan (Munchen)
-
Manuela Terenteac (Piatra Neamț)
-
Marlen Trâncă (Viena)
-
Valentin Uță (Râmnicu Vâlcea)
-
Ovidiu Vasiliu (Satu Mare)
-
Brândușa Veer (București)
-
Corneliu Voaideș (Como)
-
Mirela Voiadeș (Como)
,lista este deschisă
COMAN ARE DREPTATE. SUNT DINAFARA ACESTUI CULT. DAR SE VEDE CA BUBA SE SPARGE ; ȘI ADEVARURILE IES LA IVEALĂ.ALTI COMANI VOR VENI DUPĂ IACOB.REACTIA NEPER4MIS DE VEHEMENTA ESTE SEMNUL CA DERANJEAZĂÎ FOARTE TARE.MAI ALES PE CEI CU MUSCA PE CĂCIULĂI TOT CE SPUNE COMAN SI ATITUDINEA LUI ESTE BIBLICĂ.VETI APLICA METODEA DIN VREMEA LUI LUTHER????SAU SI MAI RAU ,ÎL VE TI ARDE PE RUIG???????LEMNELE SE STRÎNG LA LĂIU,LA ….CEI MAI RĂZBOINICI9u3D
Sunteti toti o apă si un pământ! Ii scoti la lumina in mod public toate gresilile lui IC de cand poti dumitale sa gasesti pe internet pana in prezent si astepti ca el sa zica…”ce mult ma iubeste Florinas, chiar vrea sa ma ajute.” Daca el a ripostat cu atac la persoana, dumitale ce ai facut cu aceasta scrisoare? Acelas lucru! taman ca IC s.a referit doar la problema care o avea cu conferinta transivania sud, nu a dezgropat toate gresilele si pacatele oamenilor, daca sunt certati sau nu cu fratii, nevestele etc.Nu sunt cu Coman, de multe ori nu il inteleg, dar aceasta scrisoare nu apara biserica, nici conferinta cu atat mai putin ii este de folos lui IC asa cum exprimi (incredibil) in scrisoare.
În urma citirii articolului, am înțeles un adevăr care m-a cutremurat: Biserica Adventistă este imaginea în oglindă a bisericii romano-catolice pe care o blamează. Aceeași ierarhie, aceleași reguli, aceleași restricții, aceeași idee de unicitate și universalitate. Vă puteți numi :. Biserica Catolică Adventistă. Se pare că, deși ați blamat-o de peste un secol, ați admirat-o în secret și ați copiat modelul. Ei afirmă că doar prin biserica lor este mântuire, voi faceți la fel. Ei afirmă că papa lor e infailibil (ex cathaedra), voi afirmați același lucru fără a mai specifica că doar în anumite condiții. Deci al vostru e mai papă ca al lor. Cred că ar trebui să înceapă o reformă în azs și poate că Coman este un nou Luther.
Domnule Florin Laiu, iertata sa-mi fie intrebarea dar unde in video a fost înjosit numele fratelui Lucian Cristescu?
Oare expastorul Iacob Coman nu s-a referit cumva, indirect, la doctrina adventista, atunci cand a spus ca „toti pastorii sunt mincinosi”?
Am întâlnit personal persoane alarmare de întâlnirile de la Iași și de „chiloții roșii” ai fratelui Coman…. Mi-e rușine că o astfel de persoană excentrică se numește pastor…. Am și eu suspiciuni legate de integritatea sănătății sale, în primul rând spirituale, dar foarte probabil și psihice…. În sfârșit, frate Lăiu, ați reușit să puneți punctul pe I cu care incepe prenumele acestei persoane care ne face pe toți adventiștii români de rușinea lumii….
Nori, aici nu discutăm suspiciuni. Discutăm numai chestiuni concrete, și nu dorim capete tăiate, nici sacrificii, nimic. Dorim numai înnoire sinceră. Până aici; nu se mai poate așa.
Predica din 6 iulie 2020 a fost ștearsă de pa canalul de youtube, mi-aș fi dorit s-o ascult.
”Iadul e pavat cu intenții bune” spune înțelepcunea populară. Din nefericire, dl. Coman
asta face…pavează cu intenții bune, dar duce oamenii în iad ! O credință bazată pe frică, o
imagine a unui Dumnezeu răzbunător, NU are de-a face cu ceea ce Divinitatea ESTE !
Am observat că dl. Coman ORI NU E CONȘTIENT de ceea ce predică, ori are probleme cu memoria.
L-am urmărit ani de zile fiindcă în unele predici, chiar aducea lumină asupra unor teme importante
pentru creșterea spirituală…dar printre aceste predici de calitate, de nenumărate ori m-au izbit frontal insultele și jignirile aduse ascultătorilor. I-am scris în privat și i-am spus că Isus nu a jignit pe nimeni, nu a insultat pe nimeni și NU a folosit niciodată un limbaj indecent….și CEL MAI IMPORTANT : NU a evidențiat păcate, ci a oferit soluții.
La dl. Coman este de apreciat faptul că a făcut studii universitare, că scrie poezie, că se declară artist plastic…dar NICI UNA din aceste calități NU-L poate recomanda ca predicator !!! Are suișuri și coborâșuri, ca orice om…dar, coborâșurile, frustrările personale …e necesar să și le așeze sub control CÂND urcă la amvon. Fiecare deget acuzator către public, eu simt că este un deget acuzator îndreptat, subconștient, asupra lui însuși…dar maniera în care arată public, asta…este nebenefică, cred eu. NU e necesar ca toate mesajele de la amvon să fie de Pace, Pace !…dar maniera în care analizezi și predici Cuvântul, e OBLIGATORIU să urmeze Maestrul , Isus. În lucrarea lui Dumnezeu cu oamenii…”școlile profeților” nu fac doi bani…Să fii un vorbitor bun, cu audiență mare, NU înseamnă că ești un predicator al Evangheliei !!! ORGOLIUL merge înaintea căderii…și sper ca căderea dlui Coman să fie spre creșterea lui spirituală, care să-i ia pânza de pe ochi și să se poată vedea EXACT așa cum este, să-și vadă greșelile și efectele lor asupra celor din jur. DACĂ Iubirea pe care o exprimă dumnealui prin predici ar fi iubirea lui Dumnezeu, ce Dumnezeu mic și neputincios am avea…Am constatat că dl Coman are o atracție interioară față de Yahwe și violența acestei entități. Cred și sper că această cădere publică îi va fi benefică și că se va apropia mai mult de Isus și ceea ce Isus a fost pentru întreaga omenire. O Evanghelie predicată cu limitări personale, nu este evanghelia adusă de Isus și nu are nimic de-a face cu conștiința cristică. Gândul care era în Isus, NU era bici și condamnare asupra omenirii, ci Iubire și Acceptare !
Buna ziua,tuturor!
Am doar doua intrebari:
In ce perioada a studiat seminarul „pacientul” IC ?
De ce a fost „externat” de la Cernica si cu ce” diagnostic”?
(parca ne aducem aminte ca a fost „externat” impreuna cu un alt coleg- unul la Mures, celalat la Oradea
Salut interventia scrisorii deschise!
Nu trebuie să folosim un limbaj jignitor.
Studiile lui Iacob Coman pot fi găsite aici în CV-ul lui. Nu are studii adventiste, pentru că nu a fost admis la Seminarul Teologic Adventist. Nu cunosc motivele. A absolvit teologia la Universitatea Emanuel (baptistă) din Oradea, apoi a făcut un doctorat la ortodocși, scriind o teză care a fost publicată sub titlul Theo-Doxa-Logia.
CD a funcționat ca ajutor de capelan, poate și ca profesor (nu-mi mai amintesc). Știu că a dorit să plece în pastorație, astfel că a ajuns la Oradea. IC a cerut de asemenea să plece în pastorație, ca să fie hirotonit. Nu i s-a acceptat imediat cererea. I-a fost acceptată însă peste vreo doi ani, când n-ar mai fi plecat. Au fost probabil și alte motive acolo, dar nu le cunosc cu claritate, așa că mai bine tac.
E posibil sa faci teologia la baptisti si sa fi hirotonisit la adventisti?????
Nu credeti ca exista o diferenta intre teologii?
Cred ca in toata povestea asta cel mai important este cine i-a dat hirotonisirea?????
Numele pastorului….
Si in baza carui ordin poti binecuvanta un pastor baptist ca pastor advetist?????
Atunci Uniunea AZS sa dea dezlegare si la alti tineri care vor sa studieze la baptisti cu garantia salarului (zecimii) la adventisti.
Daca aveti pe inima adevarul , va rog sa ne spuneti si noua contribuabililor cine i-a oferit hirotonisirea. Va rugam numele pastorului si anul cand a avut loc.
Aici e adevarata problema a bisericii!!!
Cu cea mai sincera dorinta de a cunoaste adevarul, va salut cu respect
Dragă Mihai, sunt hirotoniți o mulțime de frați (ca prezbiteri) care nu au absolvit nicio facultate de teologie. De asemenea, au fost acceptați și hirotoniți ca pastori oameni care aveau alte pregătiri și care se evidențiaseră deja ca prezbiteri și ca lucrători voluntari, înainte de a-și face studiile teologice oficiale. Iacob a fost prezbiter și, fiind născut în credința aceasta, lucrând în domeniu, avea habar de teologia adventistă înainte de a face studii baptiste. Teologia baptistă este destul de asemănătoare cu teologia adventistă, iar faptul că a absolvit o facultate baptistă nu înseamnă că el ar fi acceptat toate doctrinele specifice baptiste. Ca absolvent, nu înseamnă că a devenit pastor baptist. Nu a fost niciodată pastor baptist. Iar hirotonirea nu este făcută de un alt pastor, ci de un grup de colegi pastori, de obicei Comitetul Conferinței. Nu se face la „ordin”, ci în urma unei consfătuiri, după câțiva ani de probă.
Inițial, Biserica nu l-a acceptat, fie la preselecție, fie la admitere, în mai multe rânduri. Dar nu cunosc aici detalii dinainte de 1992 (când am fost angajat la Institut). Chiar dacă nu l-a acceptat la Seminar, Biserica i-a permis să studieze la baptiști dacă vrea. Dar faptul că ai absolvit o facultate de teologie (fie ea și adventistă) nu îți asigură automat angajarea. IC a fost angajat ca pastor și mai târziu hirotonit, după ce a fost mutat de la Institutul Teologic, unde a slujit ca profesor de teologie vreo șapte ani (1997-2005). Nu cunosc toate culisele cazului și nu cred că asta trebuie să ne intereseze. Dar, repet, faptul că cineva a făcut teologie în altă parte, nu-l incapacitează de a fi pastor adventist, dacă împlinește condițiile. Cunosc bine doi pastori care au venit de la ortodocși, au absolvit teologia ortodoxă. Unul s-a convertit după ce a slujit câțiva ani în preoție, altul s-a convertit înainte de absolvire, și imediat după absolvire s-a botezat. Amândoi au studiat un an sau doi (după caz) la institutul nostru și sunt buni pastori astăzi. Cele mai multe lucruri care se învață la teologie sunt comune. Doar anumite ramuri ale teologiei sunt diferite. Însă faptul că a studiat cineva teologie în altă parte, este un avantaj, nu un dezavantaj – cu condiția de a fi studiat personal teologia Bisericii.
Stimate domnule Florin Laiu, va multumesc pentru curajul nebun de care ati dat dovada infruntand pe blogul Dvs. pe unul dintre colosii acestei biserici, domnul Iacob Coman. In urma cu cativa ani, cand a aparut predica “Gura miniciunosilor” imi aduc aminte ca aceasta a fost pe larg dezbatuta pe site-ul oxigen2.net. Am ramas atunci profund consternat de cele auzite, nu-mi venea sa cred ca un slujitor al unei biserici isi poate permite asemenea vorbe necugetate, iar membrii de rand sa-l aclame ca pe un prooroc. Atunci mi-am adus aminte si de alte vorbe necugetate rostite si de reprezentantii altor culte. Mi-am adus aminte cu acea ocazie, ce a afirmat un preot ortodox intr-o predica despre biblia Cornilescu: “Daca ati primit o biblie de la pocaiti si nu are pe ea semnul sfintei cruci, aveti obligaia de a o arde”. Apoi, mi-am adus aminte de o alta perla “nestemata” rostita de un calugar la o manastire din judetul Neamt: “Daca sotul sau sotia s-a pocait si a parasit biserica ortodoxa, celalalt sot are obligatia morala de a divorta, chiar daca au impreuna 10 copii, pentru ca, in timp, copiii vor deveni si ei pocaiti, iar la judecata, Dumnezeu iti va cere socoteala pentru sufletele copiilor tai care au parasit biserica”. Apoi, mi-am adus aminte, ca pe langa “perla” rostita de domnul pastor Iacob Coman, mai sunt si altele rostite de catre domnul pastor Lucian Cristescu, de pilda. Acesta a afirmat la postul de televiziune Speranta TV, ca in Angola a fost intr-un an o seceta mare, oamenii dintr-un loc anume s-au rugat si Dumnezeu le-a raspuns la rugaciune trimtandu-le mană din cer, exact cum a procedat in cazul israelitilor la iesirea din Egipt. Pai daca asa ar fi fost, oare nu s-ar fi gasit nici un post de televiziune sau vreun ziar care sa faca un reportaj pe tema asta? Doar se intampla atatea minunatii in aceasta lume mare, si de fiecare data presa e prezenta la datorie, chiar si in Africa. Deasemenea, intr-o carte de-a sa, Domnia sa a scris ca un politist s-a botezat in biserica AZS, dupa care a luat hotararea de a nu purta pistol in indeplinirea obligatiilor de serviciu. Si ca timp de un an, in sectorul sau nu s-a intamplat nimic grav, toate au fost bune si frumoase, astfel ca nici nu a fost cazul sa apeleze la pistol. Si aceasta intr-o tara, cu una dintre cele mai ridicate rate ale criminalitatii in lume. Vedem ce se intampla acum in SUA, unde manifestantii cer desfiintarea politiei, sau macar reducerea semnificativa a subventiilor de la stat pentru politie. Oricum, aceste perle scoase din gura lui LC nu intra in nici o comparatie cu perlele lui IC. Cel mai grav este faptul ca cei mai multi dintre membri nu sesizeaza nici un element de absurd in toate aceste “perle”, continuand sa-i aclame pe respectivii pastori / preoti “plini de Duhul” ca pe niste profeti. Si in cazul lui Iacob Coman, sunt multi adventisti care nu sesizeaza incalcarea de catre acesta a Codului Deontologic, considerandu-l o victima a sistemului corupt din biserica AZS. O fi si acest sistem pe undeva corupt, nu neg acest lucru, dar nu in acest caz. Consider ca Comitetul conferintei Transilvania de Sud nu-i face nici o nedreptate acestui angajat al sau in acest caz concret.
Nu discut aici toate opiniile exprimate de diverși reprezentanți ai Bisericii. Este de așteptat ca în mediul religios să apară istorisiri neobișnuite. Presa nu preia întotdeauna asemenea evenimente, așa că mă abțin să comentez povestirea cu mana. În polițiști fără pistol nu cred, deoarece cred ce spune Pavel: „teme-te, că nu degeaba poartă sabia!” (Romani 13). Dar experiențe neobișnuite de acest gen se publică. Fratele LC le-a preluat dintr-o asemenea sursă; în mod sigur nu le-a inventat. În orice caz, astea sunt chestiuni de un alt ordin. Eu mă refer la aspecte pe care le consider (și nu doar eu) intolerabile. Vă mulțumesc pentru comentariu. Sănătate și credință!
Buna ziua. Referitor la „mana din cer” experiența am găsit-o relatată intr-un număr al unei reviste Signs of the Times 1947. Atașez un link http://contemporaryfoodlab.com/hungry-world/2016/06/when-food-falls-from-the-sky-on-miracles/
Mulțumesc.
DBC – Eu una cred ca au fost si persoane care l-au abordat pe Iacob Coman si i-au aratat greselile, insa imi imaginez reactia lui. Student fiind l-am avut ca profesor si pot sa va spun ca oricine indraznea sa il contrazica sau sa ii atraga atentia era intampinat fie cu ignorare totala, fie cu batjocura.
De ce as fi penibil,de ce ar fi o problema ca îl apreciez pe I C pe care l@m descoperit online de curând și pe care îl apreciez ptr ce spune?!prietene chiar dacă nu am religie asta nu înseamnă ca nu sunt cu ochii cât cepele pe tot ce misca eschatologic incluzând aici și pe prof de la nazna,deci eu cred ca intr_un timp cât mai scurt vom fi in cer sa il vad și yo pe Acela care a murit și ptr mine,ok?
Să dea Dumnezeu să se întâmple așa cum aștepți. Și să-l binecuvânte DOmnul și pe Iacob. Are predici interesante și multe din ele sunt bune, de acord. Dar nu pentru asta este discutată situația lui. Mai bine sfătuiește-l să ia aminte la atenționările care i se aduc, și să nu mai iasă cu iataganul scos din teacă împotriva unor oameni care nu-i doresc răul. Nu știe ce face. Și-a pierdut mințile din cauza prietenilor care în loc să-l sfătuiască de bine, doar îl tămâiază.
Nu cred că Isus Hristos ar semna aici…
,,îngăduiţi-vă unii pe alţii, şi dacă unul are pricină să se plângă de altul, iertaţi-vă unul pe altul. Cum v-a iertat Hristos, aşa iertaţi-vă şi voi.
Coloseni 3:13
Aceasta era credința azs …nu vreau sa fiu nepoliticos dar astăzi vad răzbunare, ambiții, un SRL pazit , și în loc sa fie propovăduit evanghelia se duc războaie interne din care doar diavolii inving…
Iertarea lui Hristos sa ne cuprindă inimile și viața lui faptele…
Nu este vorba de chestiuni personale aici. Dacă m-ar fi jignit pe mine, asta făceam – îl iertam și gata. Dar ne face de râs Biserica și chiar dacă toți conducătorii Bisericii l-ar accepta, eu nu sunt dispus să accept așa-ceva. Și nu sunt singurul.
Va rog din suflet, frate Laiu, nu mai dezbateti subiectul acesta in mediul online… Nu sunteti cu nimic mai bun decat Coman, ce credeati ca realizati cu postarea aceasta!? Rade crestinatatea de noi, adventistii… Nu am studiile dumneavoastra, dar vad ca in mediul azs lipsesc cei 7 ani de acasa la nivel de conducere…daca unul incepe o lupta in mediul online, noi trebuie sa o alimentam, nu? Ma intreb ce retineti cand cititi Biblia…in afara de date istorice… Pentru ca pocainta si consacrarea lasa de dorit…Din nefericire, ajungem mai rau ca o pester a de talhari…Vorbiti despre cer ca despre o fabula, la modul in care va comportati…si vreti ca lumea sa vina la bisericile noastre… Ce sa zic, am ramas profound dezamagit, atat de fratele Coman, dar si de modul in care biserica face fata situatie…
IC a atacat Biserica mea în mediul online și observ că nici până astăzi nu și-a retras specialitățile de pe internet. Nu o fac în calitate de reprezentant al Bisericii. Sunt pensionar, nu sunt pastor, nu am avut și nu am nicio calitate în conducere. Dar un asemenea comportament nu-l pot lăsa neamendat. Dacă lumea observă pe internet derapajele lui, care vorbește ca pastor adventist, atunci am și eu dreptul de a-mi apăra public Biserica și numele prietenilor față de un om cu ifose care crede că nimeni nu-i poate veni de hac. Lumea are dreptul să știe că AZS nu aplaudă atitudinea independentă și sfidătoare a lui IC. Și chiar dacă Biserica ar tolera aceste aspecte, eu voi arăta că nu le tolerez. Nu sunt șantajabil.
Sunt și eu unul din suporterii lui I C la care faceți referire cu privire la poziția mea virtuala și as dori sa ma iertați ca nu ma ridic la nivelul dvs scolastic dar revenind la aceasta pandoras box sda as dori sa va întreb dacă doar prin acest I C sa stârnit atâta revolta în congregatia dvs ce va fi când alți dinozauri azs vor merge pe același traseu reformator?!deci nu e de ridicol aici și nu e în regula sa atacați pozițiile virtuale la care nici măcar nu e treaba dvs.Desi eu nu am mai călcat intr_o biserica de ani mulți ,oricare ar fi ea și nici nu o sa o mai fac vreodată în viata asta nu pot sa nu constat ca la voi adventiștii funcționează un mecanism babilonian cu precizie elvețiană adica dacă cumva începi sa belești ochii și exitezi din dogme ești satan,ce naiba man chiar ajungem sa ne dam creștini numai în ziua a șaptea iar în rest lupi cu blanita de opta?!deja mie unul îmi e lehamite sa vad ca încercați sa aburiți enoriașii ca totul e ok și e ceva izolat,sa credeți voi ca e asa…dacă azi e 2020 și nu 1517 nu înseamnă ca Inviatul din morti nu poate face un remake al dietei din worms,eu unul voi continua sa urmăresc acest fenomen I C?
Dubios (şi puțin penibil) că vă manifestați deschis în ceea ce privește o problemă internă a BAZS în timp ce susțineți faptul că de ani de zile nu ați mai pus piciorul în nicio biserică.
Compari pe IC cu un reformator? Atunci înțeleg de ce te-ai rătăcit.
De unde stiti ca sunt un ne(ratăcit!) în oceanul de dogme popesti care abureste sufletul crestinului de numai stie ruta cerească?Daca e o constatare e ok dar în modul brutal în care m@ti atacat verbal deconspiră o panică care nu cred ca va caracterizează de regulă altminteri nu puteti dvs sa faceti aprecieri verbale x virtuale legate in mod individualist de o parere sau alta strict pe un subiect care întâmplător are atenția mea ca si noninsider,ok?!si aku legat de reformatiune sa stiti d_le L ca ea apare în istorie fie ea și contemporană în mod „intamplator” ca asa e viata ca de nu ar fi asa ne@m duce naibii la fund,oricum eschatologic vorbind în cer vor accede cei care si_au reformat viata in acord cu Cel Prea Sfant!In Apocalipsa Sf Ioan e mentionata o exitare din babilosericism care nu are caracteristica unei rataciri dogmatice si este un imperativ poate complex ca si intelegere dar Iisus a ziso,Doamne ajuta
Vad ca sunteti multe vipere si sacali ce vreti cu totii sa infrumptati un les cu numele de Iacob. A gresit si va mai gresi, dar pana la el nu a mai gresit nimeni? Stie careva dintre voi semnatarii si cei ce depuneti marturie impotriva lui Iacob in ce an a absolvit fratele vostru LAIU FLORIN SEMINARUL TEOLOGIC, Sa spuna cine stie sau fie sa si ghiceasca? Stie cineva cum a sosit fratele vostru Galileanu (de la Bucuresti) pentru a va fi conducator? Aveti careva pe undeva o oglinda sa va priviti in ea? Sunteti crestini sau credinciosi de ziua a saptea. Stie careva cum sa votat la Stupini noua denumire a biserici renuntandu-se la faptul ca e crestina (biserica). si ar fi foarte multe de enumerat, dar sunt om si imi este rusine ca am fost candva crestin adventist de ziua a saptea .Aici are dreptate Iacob, ar trebui sa va fie rusine sa ridicat capetele. Va dau un sfat de bun ramas…… Aveti grija, judecata ne priveste pe fiecare. doar hienele trec nepasatoare……
Chiar vrei să răspund la întrebarea ta? Te rog s-o reformulezi cu respect. După aceea putem discuta. Altminteri voi șterge comentariul tău.
adevarul e ca are si unele lucruri care supara pe altii in caracter, odata chiar m-am suparat pe ce a zis , la partea despre sanatate, deci cand a zis pe urma la o evanghelizare publica, sa cantam cu totii , chiar nu am deschis gura, ca doar nu ma comanda nimeni cum vrea, dar ce sa zic predicile lui sunt bune si diferite de caracterul lui, deci am urmarit cu atentie, trebuie sa facem deosebire intre ce zice el ca om si ce i se da de sus 🙂
am observat ca oamenii cu multe defecte stiu si ce sa zica la altii ca sa se pocaiasca, ca isi predica lor mai intai, iar oameni de apreciat pt caracter nu prea impresioneaza mintea si sufletul tuturor
„mizerii”, „Haita de jigodii”….. si altele….
Sunt surprinsa de lipsa de masura a cuvintelor murdare, jignitoare folosite in ultimele zile in mediul online. Ceea ce pare destul de departe de practica romaneasca adventista este intelegerea ca, in numele fratiei, ne putem permite sa vorbim oricum.
Nu, nu ne putem permite sa vorbim oricum, nu ne putem permite sa scriem oricum, in primul rand pentru ca facem parte dintr-o biserica, iar apoi pentru ca suntem cetateni. Iar daca ar fi sa pun civismul pe primul loc, as adauga ca in tari civilizate aceste „derapaje” intra sub incidenta legii penale.
Nu va supărați faceti cumva parte din sinagoga Satanei? Pt. ca cei din biserică lui Dumnezeu nu folosesc asemenea limbaj și vocabular de mahala.
Telectual fara matricola
Asta așa ar fi, dacă îl crezi pe IC. Dar eu n-am să vin cu registrele să vi le arăt. Cine are curiozități, poate suna la secretariatul Universității Adventus și poate cere relații.
Draga frate Laiu,
dupa ultima aparitie a fratelui Coman probabil sunteti tare mahnit si regret acest lucru nespus. Ati avut curajul sa luati pozitie in aceste momente teribile pentru adventism. Ma socheaza cum oamenii sunt atat de orbi si inca nu sesizeaza ura fara margini din ochii fratelui Coman. Omul acesta nu mai are nimic in comun cu Domnul Hristos. Sper ca Dumnezeu sa il opreasca cumva din lucrarea aceasta plina de venin si rautate pe care o face cu atata patima! Domnul sa va intareasca si sa va dea putere sa il iertati!
Cu stima si respect,
Denisa
Mulțumesc pentru cuvintele frumoase. Îmi pare rău pentru direcția în care a luat-o, din mai multe motive: 1. Am fost colegi și prieteni; 2. Este un pastor talentat și are o familie care n-aș vrea să fie afectată; 3. Are mulți admiratori pe drept, care nu merită să fie dezamăgiți astfel. De ce nu pricepe el că aceasta nu este o răfuială personală, nici răzbunare, nici invidie, ci pur și simplu, supărarea unui frate, mai mic sau mai mare, pentru că un alt frate, foarte vizibil în societate, are unele ieșiri care pătează numele familiei?
Frate Lãiu,nu trebuia sa aveti initiativa asta cinica. De ce sa mai loviti si dumneavoastra in cel ranit,in cel cazut? Nu era momentul. Tacerea ar fi fost elocvențã, cum zice sora White. Intotdeauna am fost surprins de cruzimea si sadismul omenesc,de lipsa de mila. Habar n-am de ce un om trebuie ucis in felul asta din corectitudine si ortodoxism!
„Ne gândim cu oroare la canibalul care se bucură de carnea tremurândă şi caldă încă a victimei sale; dar sunt rezultatele, chiar şi ale unei astfel de practici, mai îngrozitoare decât agonia şi ruina provocate de prezentarea într-o lumină greşită a motivaţiei, de stricare a reputaţiei, de disecare a caracterului?” Ellen White.
Recunosc ca sunteti puternic,procedand asa. Eu nu as reusi sa dorm noaptea. Din cauza mustrarilor de constiinta.
Mai ganditi-va.
In ultima perioada sunt socat de ce se intampla. Daca unul rosteste acuzatii grave, are tot dreptul, daca altul ii atrage atentia, are atitudine cinica. Daca unul deschide gura, face bine, daca altul face acelasi lucru i se spune ca tacerea e elocventa. Cand unul ameninta si da in judecata, este un om drept, un adevarat pastor, cand altul ii spune ca a gresit da dovata de cruzime si sadism omenesc, de lipsa de mila. Daca sunt oameni care vor sa sanctioneze un om, pe drept sau pe nedrept, sunt decazuti si slujitori ai Satanei, daca un om isi bate joc de ei, cere demisia cuiva si dizolvarea unui comitet – el e omul lui Dumnezeu. Daca unul publica constant lucruri care ii fac pe multi sa injure si sa isi bata joc de pocaiti, sub masca adevarului, ca oamenii au dreptul sa stie – face lucrarea Domnului, reformarea bisericii, dar daca altul demasca greseli publice, mult mai putin grave decat ale celui dintai – ucide pe cineva din corectitudine si ortodoxism. O persoana care strica reputatia multor persoane are dreptul, dar altul care ii da replica e canibal. Mustrari de constiinta, pentru cineva care incearca sa echilibreze lucrurile, dar cineva care umileste o persoana net superioara in mai multe domenii si ii vorbeste ca unui om de nimic ce ar trebui sa faca?
Sper ca lipsa de informatii duce la asemenea comentarii. E grav si sa numesti raul bine, dar si binele rau! Stiam ca adventistii au o viziune sanatoasa si ca sunt oameni cu discernamant, dar adevarul e ca sunt oameni, care considera adevar doar ce le place si lupta doar pentru ceea ce iubesc.
Din pacate, domnule Laiu…iacob Coman are iesirile si nonconformarile lui, dar si ceea ce spuneti dumneavoastra nu va avantajeaza… Faceti biserica azs de ras, nu prea stiti ce spuneti… Lacune mari in exprimari, cu alte cuvinte, nici iacob Coman nici dumneavoastra nu sunteti pocaiti… Va poarta mandria incoace si incolo..
Era mai folositor și pentru mine și pentru cei care se aventurează să comenteze pe aici, dacă aduceai o critică punctuală, clară, nu judecăți generale.
Despre care rănit vorbești? Cu IC nu știi cum să te porți, ca să nu fie rănit. Este extrem de selfsibil, extrem de orgolios. De aici i se trag toate suferințele. I-au dat o pedeapsă foarte ușoară, mai mult simbolică, și voi spuneți că aceasta este cruzime? Sadism? Dacă alt pastor făcea năzbâtiile lui era demult pedepsit și n-ar fi făcut nimeni atâta scandal. Dar voi credeți că predicile bune și faptele bune pot compensa manifestările greșite. Nu se poate! Nici dacă ar fi un profet, nu are dreptul să se poarte așa cum subliniază scrisoarea de mai sus.
Foarte corect !
Va rog sa consultati mailul. Nu am vazut numele celor care stiu ca au semnat!
Abia acum am observat. Eu am așteptat pe email, nu aici, deoarece știam că am unele probleme, nu am un webmaster și mă descurc și eu cum pot. Acum v-am trecut numele.
Biserica Adventista accepta diversitatea f greu ! Se vede din acest articol.
Pastorul acuzat aici a tratat cu egalitate comunitatile defavorizate cum ar fi Tigani ( our beloved Blacks ). BLM Adventisti !! (
BLM = Black Lives Matter – pentru cititorii care nu sunt la zi ). Iar noi din „modestie”, il cerem lui Coman sa fie un „nou” … ce ? Un nou nediferit de noi ?
Nu putem accepta pe cineva diferit ?! Ne deranjeaza stilul de imbracaminte, ne deranjeaza stilul poetic desi avem Psalmi, ne deranjeaza sexul desi avem o carte erotica in Biblie. Ne deranjeaza ca societatii EGWhite nu i se da autoritate egala cu Biblia, ceea ce nu are fundament biblic. Cantam imnuri scrise in 1800 pt ca rezistam diferentelor.
Cred ca Biserica nu mai stie sa se adapteze la societate nu pt ca societatea este „rea”, ci pt ca Biserica Adventista nu mai are dragoste, empatie, nu poate sa accepte persoanele diferite, nu poate sa le integreze. Avem nevoie de un Coman care sa strige ca sa scoatem realitatea la lumina. Daca nu schimbam cum gandim aici, Biserica risca sa se creada asa de superioara, incat va dezumaniza pe toti care nu cred la fel (Brene Brown, 2018), care nu se imbraca la fel, care nu vorbesc la fel.
Nu pot sa semnez acest articol pt ca esential ar insemna ca nu accept diversitatea in biserica, pt ca nu accept un Coman cu identitatea lui, personalitatea lui, cu diferentele lui.
Referinte:
Brown. B, 2018. Sermon by Dr. Brené Brown at Washington National Cathedral. Video. https://www.youtube.com/watch?v=ndP1XDskXHY
Sunt convins ca din necunoastere pomeniti BLM. Mai intai citii manifestul lor, si sunt convins ca nu veti mai veni cu astfel de mentiuni pe acest forum. Cateva din ale lor –
-We are guided by the fact that all Black lives matter, regardless of actual or perceived sexual identity, gender identity, gender expression, economic status, ability, disability, religious beliefs or disbeliefs, immigration status, or location.
-We are self-reflexive and do the work required to dismantle cisgender privilege and uplift Black trans folk, especially Black trans women who continue to be disproportionately impacted by trans-antagonistic violence.
-We build a space that affirms Black women and is free from sexism, misogyny, and environments in which men are centred.
Adrian, ma bucur ca ai evidențiat aceste lucruri pt ca bat către intrebarea cheie: sunt acești oameni iubiți mai mult sau mai puțin de Dumnezeu ? Biserica ii iubește la fel ?
Sau mai întâi ii judeca după adevăr și dreptate și apoi vine harul, dragostea, si acceptarea ?
E Coman iubit de Dumnezeu fix așa cum este ? De ce simțim nevoia sa-l schimbam in aspecte care cred ca nici nu țin de mântuire dpmdv (poate sunt greșit, I’m not God to judge)
Sa ne gândim ce-ar însemna dacă orice om ar simti ca este primit in biserica, ar fi iubit și acceptat, și in acest cadru de safety, Dumnezeu lucrează și schimba inima…. mi se pare ca biserica face invers, ca vrea sa ia locul lui Dumnezeu și ca vrea sa schimbe ea oamenii mai întâi.
Consider ca toata aceasta tarasenie cu IC si Conferinta este generata de o greseala de procedura a conducatorilor Conferintei. Coman nu este kosher, dar nici liderii Conferintei. Tocmai deaceea se si isca astfel de incidente.
Iacob Coman trebuie sa faca o reforma in comunicarea cu cei ce-i sunt colegi, o reforma in ce priveste darea mesajului catre enoriasi, si o clarificare in mintea si inima lui in ce priveste Cuvantul lui Dumnezeu, asa cum este el in Hristoa. Deasemenea Spiritul Profetic sa-l ia in seama asa cum ne-a fost dat. Nu-l vad sa o faca. Cu toate acestea am ascultat o multime de predici ale lui de mare calitate fata de cele ale atator pastori care bat apa in piua. Cineva cu mai mult timp in urma spunea – Ce ma intereseaza ca indicatorul este stramb, important este ca-mi arata directia cea buna. Ori, in biserica sunt atatia pastori cu fete de sfinti si voci mieroase, dar care in acelasi timp leagana poporul si incearca sa vindece rana fiicei Sionului in chip usuratic. Traim timpuri solemne in care poporul are nevoie de hrana tare, nu dulcegarii, nu optimism, su pozitivism, acum cand de fapt starea noastra ca biserica este jalnica. Imparatul de la Nord este gata sa inconjoare Ierusalimul, iar noi ne tinem de povestiri care nu ar fi rele daca ar fi adaptate timpului in care traim. Probabil ca ar trebui mai mult studiate mesajele lui Dumnezeu prin profetul Ieremia, acestea fiind date chiar inainte ca Imparatul de la Nord sa asedieze Ierusalimul. Au fost acele mesaje pline de optimism, de pozitivism, sau au fost avertizari puternice adaptate cu situatia care exista la acea ora?
Biserica pare ca apostaziaza, dar aceasta nu se va intampla. Nu se va intampla pentru ca Iacob Coman este bun sau rau, sau pentru ca cei de la Conferinta ar fi buni sau rai. Departe de acest lucru.
Ci biserica nu va apostazia pentru ca Dumnezeu mai are inca sapte mii care nu si-au plecat genunchiul inainte lui Baal si nici nu l-au sarutat.
Cum vad lucrurile ca se vor desfasura, Coman indepartat, iar liderii Conferintei tot nepocaiti.
Oricum, cred ca aceasta zdruncinare nu este intamplatoare. Poate vom asista la altele si mai mari.
Nu sunt adeptul aplicarii iubirii fara dreptate, dupa cum nici a dreptatii fara iubire.
Este adevărat, dacă citește cineva cartea lui Ieremia și, în loc de a-L căuta pe Dumnezeu, citește în ea alegorii ale timpului prezent, atunci Zedechia este un nume de cod pentru Ted Wilson, idolii din Ierusalim sunt verighetele de astăzi, astarteele sunt preocupările vestimentare sau cosmetice feminine, iar cititorul devine cu siguranță profetul timpului, care strigă. O asemenea citire, chiar dacă s-ar putea întâmplător să fie aplicabilă, este nepotrivită și mai mult decât riscantă. Are dezavantajul că nu poate schimba nimic, exact ca acel Ieșua care striga în Ierusalim despre căderea lui, în ultimii ani înainte de anul 70. Aceeași greșeală se face și în citirea epistolei către Laodiceea. Mulți o iau ca pe o profeție despre AZS. Poate să se schimbe totul radical, să fie exact cum dorește Dumnezeu, dar după aceea, când vom citi în Apocalips 3, acolo tot așa va fi scris: „Și nu știi că ești…. ; te voi vărsa din gura Mea!”
Aceeași poveste și cu citirea scrierilor EGW. A citi scrierile ca și cum ți se adresează direct fiecare paragraf, înseamnă să ignori contextul istoric și adevăratul destinatar.
Când intri în Biserică, ți se cer niște condiții minime. După ce ai devenit membru, ai datoria de a crește, păstrând condițiile inițiale. Mai mult, viața de comunitate de obligă la o disciplină spiritual-morală, de păstrare a legământului curat de la început. Dacă faci greșeli scandaloase, ești mustrat. Dacă le repeți, ești cenzurat pentru un timp, iar dacă nu te-ai pocăit, ești exclus, până când îți revii, dacă îți mai revii. Dacă ești pastor, pretențiile și așteptările sunt mai mari. Biserica nu este o rețea de cluburi, sau o „comunitate” de spectatori. Ea este comunitatea lui Christos, care are același crez, aceeași misiune, același mesaj și nu în ultimul rând, același fel de a fi. Nu vorbim despre o uniformizare a personalităților, a gusturilor culturale etc., ci de o uniformitate moral-spirituală. Omul care refuză această „uniformă” este acela care, după ce a dat multe explicații plauzibile mesenilor, a rămas mut în fața împăratului, la întrebarea: „Tovarășe, cum ai intrat aici, fără haină de nuntă?”
Scrisoarea nu vorbește în niciun caz de uniformitate, ci de unitate în limita de diversitate pe care ne-o putem permite ca adventiști. Nu se poate predica orice și oricum, în numele diferențelor de gusturi. Există o limită. Poezia e poezie, aici este mai multă libertate. Dar când este vorba de bunele maniere, acestea nu sunt opționale la amvon. De asemenea, când este vorba de doctrină, trebuie să ne pese de ceea ce crede întreaga Biserică, chiar dacă gândim că este greșită. Dacă limitele acestea nu mai contează, de ce mai suntem BAZS?
D-le Laiu, dv. afirmati – „Dar nu credem că pastorul ar trebui să mute prea departe hotarele a ceea ce este permis, afirmând că orice exprimare liberă a sexualității între soț și soție ar fi normală, sugerând în limbaj poetic, dar destul de explicit, că sexul oral ar fi admisibil (a se vedea timpii 52:20 – 56:10).”
Sunteti de acord cu pastorul Coman, sau nu? Va intreb deoarece exprimarea dv. este destul de ambigua.
In cazul ca nu sunteti de acord cu afirmatia d-lui Coman (personal sunt impotriva acestor practici murdare), cum explicati faptul ca multi pastori, colegi ai dv., intrebati in aceasta problema de catre cupluri de noi casatoriti, acestia raspund ca ar fi la latitudinea lor, a celor proaspat casatoriti, de a practica sau nu – daca amandoi sunt de acord, nu este nici o problema, dar daca unul dintre ei este impotriva, celalalt trebuie sa tina cont de acest lucru – ???
Cum puteti sa explicati aparitia in cadrul literaturii adventiste a cartii „Dumnezeu a inventat sexul”, carte in care autorul explica aceata practica a sexului oral ca fiind perfect normala, neintrand in conflict cu moralitatea crestina? Cartea am cumparat-o de la libraria de carte (daca se poate numi asa) a bisericii azs Lucacesti (Noul Grant). Se pare ca acest aspect al vietii intime este propagat, poate in medii mai private, si poate mai subtil, de multi pastori adventisti. N-am fost si nu sunt de acord cu pastorul Coman, chiar am fost socat cand i-am auzit opinia in aceasta privinta.
Consider ca este necinstit sa incercati sa folositi acest argument impotriva pastorului Coman, fara ca sa recunoasteti ca aceasta problema este una spinoasa pentru toata biserica (ma refer la pastori).
Apoi, toate celelalte puncte defectuase pe care le enumerati in scrisoarea dv., au de-aface cu situatia creata intre Conferinta Transilvania de Sud si pastorul Coman? Nu vad legatura. Daca de atat de multi ani acesta creaza probleme atat de mari in cresterea spiritualitatii bisericii, de ce tocmai acum incercati sa i le aruncati in carca, si n-ati facut aceasta mai devreme? Oare aceasta lista de defecte de caracter ale pastorului Coman pe care dv. o mentionati in scrisoare, ajuta la rezolvarea cazului Coman / Conf. Transilvania de Sud? Sau incercati sa manevrati sufletele ce nu prea au putere de discernere, si nici de analiza, cautand sa castigati un punct in plus la imaginea dv. in cadrul sistemului? Nu uitati ca si despre dv. atat de multe se vorbesc; cum v-ati simti ca intr-un moment de criza, unii sa incearca sa speculeze anumite situatii.
Consider ca scrisoarea dv. n-are nimic de-aface cu deranjul creat in biserica azs din Romania, ci mai mult, si dv. contribuiti la acesta.
As mai dori sa stiu de ce considerati masura disciplinara ce i s-a aplicat pastorului Coman, ca fiind simbolica. Care este direrenta dintre realitate si simbol?
Va multumesc.
Ma scuzati ca intervin, dar am o nedumerire referitoare la sexul oral: daca in timpul preludiului, unul din parteneri saruta coapsele, bratele, picioarele celuilalt si ajunge si la zona íntima, dintr-o data acest sarut devine pacat? Nu este pacat sa atingi cu limba orice zona a corpului persoanei iubite, dar este pacat sa faci asta cu zonele intime? De ce?! Este zona íntima ceva spurcat in sine, care nu poate fi atins cu limba? Sau daca in cadrul actului sexual cineva foloseste mana pentru a mangaia zonele intime ale partenerului, nu este pacat, insa daca foloseste limba este pacat? Pe ce verset bíblic va bazati cand spuneti ca este pacat? Nu ma refer la sex oral ca inlocuire a actului sexual, cu ca preludiu.
Va sfatui sa cititi cap. 14 (Excesul Sexual in Cadrul Casatoriei) din Marturii cu Privire la Comportamentul Sexual, Adulter si Divort.
In cazul ca v-ati obisnuit cu asemenea practici, aveti o lupa grea pentru a renunta la ele. Multi prefera sa nu inteleaga ceea ce EGW vorbeste in acest capitol.
Va doresc biruinta.
Nu aveti de ce sa imi doriti biruinta, caci nu practic, insa nu inteleg de ce ar fi pacat. Nu mi-ati adus niciun contra-argument la cele spuse de mine. Referitor la excesul sexual, in aceasta capcana por cadea si cei care practica doar sexul clasic: cu ce este mai bun un barbat care face sex de trei ori pe zi cu sotia lui, fata de un barbat care o face o data la doua saptamani, dar mai introduce si elemente de stimulare pentru sotia lui (apropo, 70%din femei nu simt placere pe cale vaginala – oare ar trebui barbatul sa ramana indiferent la asta si sa isi satisfaca doar propriile nevoi?) Care din cele doua situatii este exces?
Nu cred ca este locul potrivit pentru a dezvolta acest subiect.
V-am sugerat acest capitol, si chiar toata cartea este bine sa fie citita, pentru a vedea pdv al Spiritului Profetic. Nu este vorba de exces in sensul de frecventa, ci in sensul de „pasiuni josnice”. Daca unii cred ca pot lauda pe Dumnezeu, se pot ruga Lui, si cu aceeasi gura sa mai faca si alte lucruri, este problema lor. Fiecare madular al trupului isi are un corespondent. Numai diavolul a creat confuzie in functia si functionalitatea fiecaruia.
Sunt multi care apeleaza la cartea ‘Cantarea Cantarilor’, o carte exceptionala daca este inteleasa, si aceasta o fac spre a-si sustine murdariile lor.
Am inteles. Daca veti saruta vreodata bratele, coapsele sau …sanii sotiei, amintiti-va ca nu aceasta este functionalitatea gurii. Numai bine!
Bunul simt poate face pe om (daca il are) sa discearna intre sanii sotiei si alte parti ale trupului ei. Daca pentru dv. nu este nici o diferenta, atunci puteti trece si la sarutul altor parti ale trupului femeii, parti nementionate in discutiile iscate pe acest subiect.
Din experienta pe care o am cu cei din jurul meu pe aceasta tema, n-am intalnit nici unul macar care, fiind aparator al acestor practici josnice, sa nu le practice. In ceea ce am observat este ca toti cei ce apara asemenea practici, sunt si faptuitori.
Nu vreau sa blamez pe nimeni, aceasta este observatia mea, si ma bucur ca fratele Laiu a facut lumina prin explicatiile date.
Pana la urma fiecare va raspunde in fata lui Dumnezeu.
JB nu se refera la excesul sexual, caci despre asta este vorba in marturii de EGW, ci la ceea ce scrie clar si explicit in Biblie in Cantarea Cantarilor in Cap 2:3 (care parte a corpului este roditoare?) si 4:16 dar stii cum e … veti cunoaste adevarul si adevarul va va face liberi de toate prejudecatile accumulate de-a lungul secolelor de nestudiere a Bibliei si in special Cartea Cantarea Cantarilor care este considerate de unii ingusti la minte o carte care nu ar fi trebuit sa fie in Biblie caci nu se potriveste cu conceptia lor, dar iate ca Dumnezeu este de alta parere, caci El a creat sexul in toate splendoarea lui ca sa se desfasoare intre barbat si nevasta lui.
Ce scrie clar și explicit în Cântarea Cântărilor? Cartea este poetică și folosește comparații și metafore specifice poeziei antice din Orientul Apropiat, nu aluzii la practici perverse. CC 2:3 („rodul lui este dulce pentru cerul gurii mele”) este o extensie a metaforei din versurile anterioare, unde iubitul este descris ca un măr (pom fructifer) între copacii pădurii (care nu rodesc fructe pentru om). „Așa este iubitul meu între feciori”. Nu se compară sexul iubitului cu sexul celorlalți feciori, ca și cum ea i-ar fi încercat pe toți și ar fi descoperit că ultimul este cel mai bun. Comparația se face între întreaga personalitate a iubitului și personalitatea celorlalți. Și bineînțeles, concluzia nu este neapărat realistă, ci sunt cuvintele unei îndrăgostite (dragostea idealizează). Expresia „rodul lui” este o metaforă a faptelor și cuvintelor iubitului (compară cu Ps 1:3; Pr 12:14; 13:2; 18:20; Ev 13:15). În alte cazuri, rodul se referă la urmași (Am 2:9), dar nu aici.
În niciun caz nu se putea referi aici Solomon la un obicei păgân. Biblia condamnă nu numai adulterul, prostituția, homosexualitatea, bestialitatea, sexul liber, ci și alte pervertiri ale sexualității, pe care nu le discută explicit. Sub denumiri ca necurăție, spurcăciuni, fapte de rușine, desfrânare, destrăbălări (Mr 7:21; Rom 1:24; 6:19; 13:13; 2Cor 12:21; Gal 5:19; Ef 4:19; 5:3; Col 3:5; 2Pt 2:2, 7, 18; Iuda 1:4; Ap 17:4) în Biblia Cornilescu include și alte păcate sexuale, cum ar fi: fanteziile nepermise, voyeurismul, masturbarea, sexul oral, sexul la menstruație, și câte mai pot fi.
Frate Florin Laiu, nu este nicio dovada ca Biblia se refera la sex oral cand face referire la spurcaciuni. Dupa cum stim cu totii, femeia are clítoris (lasat de Creator, nu aparut in urma evolutiei) al carui singur rol este placerea sexuala. Acesta nu poate fi stimulat de barbat prin penetrare, ci doar cu mana sau cu limba. Daca nu e pacat cu mana, de ce ar fi pacat cu limba?
Raționamentul acesta nu are limite. Poate găsi diverse alte instrumente mai eficiente decât limba. Eu am spus ce cred. Dar până la urmă, fiecare răspunde înaintea lui Dumnezeu, după cum a înțeles.
Toti suntem crestini adventisti. Toti. Taberele acestea nu sunt dupa voia Domnului. Jignirile, aruncarea cu piatra ( indiferent de tabara) nu fac cinste Domnului si nici noua. Am citit multe postari. Dezamagirea mea e mare. Cum poate un pocait sa arunce cu vorbele ? E pocait? Nu cred. Daca am fi cu adevarat nascuti din nou, am trebui sa stim ca orice disensiune se discuta . Ne batem cu palma in piept si o tabara si alta ca suntem mai grozavi, mai… Pacat! Rufele nu se spala pe net. Putem fi civilizati macar, daca pocaiti am uitat sa fim. Domnul sa aiba mila de noi, toti! Faptul ca sunt atatea voci revoltate, ar trebui sa dea de gandit mai marilor. Daca lucrurile ar merge bine, atunci oile ar trebui sa fie multumite. Daca „tipa” inseamna ca ceva nu e in regula. Nu tipa una; sunt”n” voci care reclama ceva din biserica lor . Iacob Coman a fost doar scanteia, oameni buni. Scanteia care a aprins sufletele satule de ” lumesc” in loc de „duhovnicesc” in adunari, in biserca Domnului.
Moise se conducea un popor incapatanat. El ii judeca; el si ar fi dat viata pt ei; el nu i a dat afara din tabara. Razbunarea a fost a Domnului.
Sper ca Dumnezeu sa ne dea tuturor intelepciune.
Nu semnez scrisoarea dv. Sunt in grupul celalat pt ca am apreciat multe din predicile lui IC , asa imperfecte cum sunt, cu gura mare, cu putin sarcasm. Le prefer in fata unor predici moarte, plictisitoare, citite. Regret ca se intampla asa in bisericile noastre.
Nu coalizez cu vorbele urate , jignitoare, ale fratilor, indiferent de tabara.
Momentul acesta a aratat, ca inca nu traieste Isus in multi din noi. Doamne iarta-ne!
Poporul ADEVĂRAT al lui Yahweh Elohim (Dumnezeu),– rămășița – a fost, este și va fi întotdeauna UNIT.
Poporul Adventist, însă, este mai DEZBINAT ca oricând, pentru că poporul Adventist de mult timp a părăsit pe Dumnezeul unic al Bibliei, si crede într-un dumneZEU FALS tri-un (Trinitatea).
Rezultatul acestei închinări false..??….
Se vede clar !
Lipsă de dragoste autentică, si de putere spirituală; o formă de evlavie și multă vorbărie fără fapte; pastori adormiti spiritual, țin niște predicuțe ( lăpticul spiritual), unor oameni adormiți spiritual.
Lupte pentru putere, care să fie mai mare, iubire de lume si iubire de bani.
Mândrie și moda lumii se găsesc din belșug în biserica Adventistă ( care, declarativ pretinde că este „poporul rămășiței”), adică cei aleși.
În biserica AZȘ , se predică azi o falsă evanghelie, și se acceptă avortul.
Cei mai mulți membrii acceptă ce îi învață patorul lor, FĂRĂ să mai cerceteze Scripturile, cum făceau credincioșii din Bereea.
Și situația este și mai gravă în Occident, unde se acceptă bijuteriile, îmbrăcămintea sexi, muzica lumească și liberalismul.
Dacă ar învia sora Ellen White și ar vedea starea bisericii ei mult iubite ( biserica Adventistă de ziua a-7-a), ar avea un șoc teribil.
Ce se poate face, în starea actuală de lucruri..??….
Ne putem ruga pentru ca Dumnezeu să-i ajute pe cei sinceri din biserica AZȘ, să vadă si să accepte ADEVĂRUL si să ia atitudine împotriva învățăturilor ne-biblice predicate în biserica AZȘ, si să facă reformă adevărată în viața lor. Amin.
Damy Dogărel din Dor Mărunt, nu voi permite să folosești pagina mea și ocazia aceasta pentru a-ți lansa „evanghelia” ta iudaizantă.
Dragă JB, în principiu Dumnezeu i-a făcut pe cei doi diferiți pentru a se completa și sexual (chiar mai întâi sexual). Sexul este un joc până la urmă, deși unul foarte serios. Există un principiu aici, că sexualitatea, pentru a exprima legea lui Dumnezeu, trebuie ca fiecare dintre parteneri să contribuie pe cât știe și pe cât poate, la bucuria celuilalt, să nu fie o experiență egoistă. În acest sens, preludiul este o datorie a soțului. Nu putem decreta că este păcat a săruta vreo parte a corpului celuilalt. Îi săruți și ochii dacă vrei și dacă acceptă, dar va trebui să închidă pleoapele. În opinia mea (care nu sunt specialist în domeniu și nu mai am când să mă specializez), cu cât rămânem mai aproape de manifestarea naturală, cu atât mai bine. Putem fi cât dorim de creativi, dar în limitele principiilor lui Dumnezeu. Aici mai intră și grija pentru igienă și pentru sensibilitățile celuilalt. Bărbatul care cere femeii să-i facă sex oral, o umilește. Și cu siguranță că plăcerea este aici numai de o parte. Mai mult, asemenea experiențe pot crea adicție, cel puțin pentru unul din doi. Și nu este adevărat despre clitoris (Vezi Wikipedia „Clitoris”), că este stimulat „doar” manual sau prin sărut, deși la nevoie, omul face tot ce poate.
Dacă Dumnezeu ar mai păstra lumea aceasta un secol, bărbații și femeile ar deveni tot mai incompatibili sexual. Din cauza practicii masturbării, de la vârste fragede, băieții devin bărbați tot mai puțin apți de a-și satisface partenerele, iar femeile, din cauza aceasta, tot mai frigide și mai „respingătoare”. Sexualitatea are ca scop plăcerea, desigur, dar nu ca formă egoistă.
Frate Florin Laiu, sunt de acord cu ce ati scris. Nu sunt adept inrait al practicarii sexului oral, insa nu mi se pare corect sa o consideram total necuvenita in toate situatiile. In anumite imprejurari poate este nevoie sa se foloseasca un pic.
Am prezentat situația aceea nu ca o problemă de decalog, ci ca una care nu e treaba pastorului. Tendința populară este de a muta hotarele spre libertinism, până nu mai există nicio diferență. Ca pastorul să discute asemenea subiecte cu niște tineri necăsătoriți, cred că este o impietate. Exprimarea a fost intenționat ambiguă, fiindcă nu mă interesa în primul rând să comunic dacă și de ce este păcat. E dificil, pentru că nu găsești scris în Biblie despre cafea sau despre marijuana că ar fi interzise. Trebuie să apelezi la afirmații cu caracter general, iar pentru amatorii de distracții, aceste nu sunt dovezi suficiente.
Cât despre cei care au răspuns lăsând aceste lucruri la aprecierea cuplurilor, ei nu sunt în aceeași situație. Una este să răspunzi la niște întrebări atât cât te pricepi, lăsând răspunderea pe conștiința omului, și alta este să le sugerezi că, pentru a-ți dovedi dezinhibarea, trebuie să uiți de orice limite.
N-am știut că ar exista atâtea opinii în favoarea sexului oral. Acum aud pentru prima dată și am îndoieli mari că acesta ar fi adevărul. S-a făcut vreun studiu în această privință? Prezența unei cărți discutabile într-un centru de carte AZS este posibilă. Nu știu cine a tipărit-o AncaPrint îmi sună cunoscut, dar dacă n-am văzut, n-am citit, nu pot spune nimic. Este posibil ca nici aceia care au expus-o să nu o fi cunoscut, sau chiar dacă o cunoșteau, poate că nu au citit-o în întregime.
Pe mine nu mă interesează motivele pentru care CTS a găsit de bine să-l disciplineze abia acum. Mai bine mai târziu, decât niciodată. Cauza mea a fost în acest caz dublă: pocăința lui IC și apărarea imaginii Conferinței. Știu însă că există destui care ar dori ca și unul și ceilalți să fie anihilați, pentru că există o ostilitate față de slujitorii Bisericii, atât din partea extremei liberale, cât și din partea grupurilor ultraconservatoare.
Nu e vorba de imaginea mea aici. Este foarte posibil ca scrisoarea aceasta să-mi știrbească imaginea în fața multora. Mai mult, aș putea să prevăd răzbunarea lui IC.
Zici că se vorbesc multe lucruri despre mine? Da, știu și cine sunt cei care întrețin învinuirile. Sunt cei din extrema dreaptă, pe care i-am descris în articolul „Metoda isterico-critică” de pe acest website. Nici cei din extrema stângă nu mă iubesc. Dar asta e problema lor, nu a mea. Eu dorm liniștit.
Termenul „simbolic” se folosește adesea cu sensul de „modic”, „prea ușor”, „prea ieftin”.
Măi, Beniamin Codescu , pe 30 iunie apreciezi, îl feliciți public pe Erwin Kestner. Îi distribui poziția aproape echidistanta, înțeleaptă și mediatoare, iar ziua următoare te pusei și pe lista intelectualilor lui Florin Laiu ?!?
Dacă la parcurgerea primei luări de poziție, chiar credeam că va fi posibilă punerea batistei pe țambal și așezarea la masa concilierii, în urma ultimei țidule, chiar nu mai văd nici o ieșire din scandalul ăsta al nebunilor Azș.
Da, Coman este oarecum și așa cum tendențios-malițios este prezentat de fostul coleg Laiu. Este un nebun, dar un nebun frumos, cu parțiala mea antipatie pentru el. Adânciti prăpastia, dinamitati podurile, tensionați, perpetuati și escaladati inutil conflictul acesta urât, creștino-fratricid.
Adicălea, voi în nemintosenia voastră la acest capitol, chiar credeți că îl veți schimba pe Coman, în noul Coman, după chipul și asemănarea voastră, după idealurile voastre utopice? NICIODATĂ! Doar să îl castrați fizic, poate. Omul are ouă, e bazat, îl doare undeva de cățelușii din listă. Atunci, ce rost are otrăvirea fântânii virtuale cu astfel de denigrari publice? Coman e marcă înregistrată, și trebuie să rămână așa, cu rețeta ingredientelor originale, nu o simplă legumă ca multe altele din ghiveciul adventist.
Omul chiar are pasiune pentru ceea ce face. Lăsați-l să facă ce știe el mai bine! O face pentru ai lui, pentru o felie din audiență pe care nu și-o va putea atribui nimeni altcineva.
Coman este un fel de Vadim al politicii postdecembriste, un Moș Ion Roată al Unirii, un Doru Octavian Dumitru al comediei românești, un Tudor Gheorghe al muzicii folk. Și așa va rămâne, o știți și voi, scrișilor și subscrișilor din listă. Da, cei mulți, cei la putere, tradiționaliștii, aparent veți triumfa cu genunchii pe grumazul ‘răului’ Coman, dar nu știți ce consecințe vor urma. Nici eu nu știu, nu este o amenințare. Așa că luați-vă fiecare genunchiul de pe gâtul lui, lăsați-l să respire, să trăiască, să strige, să cânte, să creeze liber, să aducă provocări, să nască contradicții, să lanseze noi viziuni, să ignore normalitatea, să dărâme mituri profetice și preconcepții seculare!
Așa să vă ajute Dumnezeu!
Cred ca am vorbit destul de decent. De ce cenzurati mesajul trimis?
Cu mult respect.
Nu am șters niciun mesaj.
Semnez, intru-totul de acord
Subscriem ca semnatari ai acestei scrisori!
Rebeca Macovei
Mihai Macovei
Cristescu Adrian,…Laudes Domini,Zaragoza_Spania : subscriu si ma rog pentru ca sufletele sincere sa nu se piardă prin această lucrare străina, si a lui I . C.si a sustinatorilor lui care sigur nu s,au rugat inainte sa aleagă aceasta metodă nesripturistica si fara influența Duhului Sfant.Sa biruiasca Dragostea lui Dumnezeu si sa fie recastigati cati m.multi din ambele tabere…Amin.
Cred ca nu au trecut 3 ani de când fratele Coman a tinut o cuvantare cu ocazia unui botez (la Reghin Speranta) in care sustinea ca de pacatele tinerilor pana in 18 raspund parintii lor. (Cu exceptia celor care sunt botezati) ce sa credem?
Există o răspundere a părinților, cât timp copilul este practic iresponsabil și în procesul primei educații morale. Când devine adolescent este responsabil, chiar dacă încă mai răspuns părinții în oarecare măsură. La evrei, vârsta la care băiatul devine răspunzător în fața Legii este 13 ani (acum 2000 de ani se considera vârsta de 12 ani). Este un proces treptat, în care părintele și copilul împart responsabilitatea morală, părintele tot mai puțin, iar copilul tot mai mult. Nu se întâmplă nimic brusc la 18 ani (care este vârsta convențională și legală a majoratului în timpul nostru). Dumnezeu are criterii interne, de conștiință.
De la I.C. am „aflat” ca iesitul in natura si lucrarea misionara in Sabat sunt pacat, ca este absolut inadmisibil ca sotia sa fie chiar si cu o zi mai mare decat sotul, ca femeia care isi scurteaza parul este lipsita de evlavie, ca hainele de Sabat nu pot fi purtare in cursul saptamanii, ca o persoana care nu se casatoreste pana la 23-25 de ani este deja batrana si tot felul de lucruri fara noima pe care le proclama cu urlete de la amvon. Ce legatura au aceste idei cu Evanghelia lui Isus?
Acum aud de asemenea lucruri, dar nu mă mai mir, după câte mi s-au spus de la cei care l-au auzit direct și din propria experiență.
Da, sunt opinii personale bazate pe o înțelegere nerealistă și uneori insensibilă.
Da, tot pe o intelegere insensibila se baza si cand incerca, profesor fiind la Cernica, sa desparta cupluri despre care considera ca nu se potrivesc fizic. Cunosc cel putin doua cazuri.
Cred ca era si timpul sa se puna capat aceastei atitudini tiranice.
Subscriu
Trist sa vezi un om care se pretinde ,,omul “ Lui Dumnezeu luptându-se fără Dumnezeu ! Dacă te increzi in Dumnezeu atunci de ce nu-L pui la proba ,sa-L lași sa lupte pentru tine ?!
Chiar săptămână trecuta inainte sa aud ca IC a fost pus sub disciplina, am avut niste suedezi in vizita. Printre altele m-a întrebat dacă cunosc un pastor card are clopoței pe la haine. Am spus că am ascultat de câteva ori predicile lui dar când a început să facă publicul „proști ” m-am lăsat lehamite. Atunci a povestit că IC a fost in Suedia si a început să spună ca oamenii sunt conduși de dracul, ca nu se îmbracă corespunzator, ca nu sunt adevărați adventisti. Chiar așteptam ca să se ia o măsură cu el si sa fie adus pe pământ…plutea undeva prin aer…
Ma fericesc ca nu am putut inghitii niciodata disertatiile spirituale ale acestui predicator.
Cornele, ai reusit sa pui punctul pe i: se dovedeste lipsa de Duh a celor din conducerea AZS, inclusiv majoritatea membrilor, caci, daca ar fi avut, ar fi fost avertizati de El ca se va ajunge aici cu mult inainte, cand ar fi putut lua alte decizii conform Duhului – nu cum s-au luat, si cum cei fara Duh striga la unison „unire”, nu mai e mare diferenta intre ei si „lumea” asa cum e vazuta in scripturi (vezi unde scrie ca „s-au adunat” – unit toti impotrivitorii = lumea)… Ai descris bine, ca situatia asta: „vi se datoreaza voua, adventistilor. Organizatiilor de conducere… membrilor simpli (care l-au acceptat sau chiar incurajat prin atitudinea lingusitoare)” – nu este asta atitudinea unui lipsit de Duh?!?… Si as mai adauga ca fenomenul acesta este larg extins la orice nivel pentru ca a devenit un fel de „sport” a te lauda cu foc si a lauda pe altii cat de „adventisti” sunt (vezi rugaciunea fariseului fata de a pacatosului din sinagoga in scriptura) iar daca cineva mustra aceasta atitudine, imediat se aude strigatul lingailor/laudarosilor/ingamfatilor/setosilor de putere: „unire!” cat si sentinta „afara cu el!!!”. Ca simplu om, nu membru, caci nu sunt membru, am observat de pe margine amandoua partile din conflict, si constat ca niciuna din parti nu are pozitia pacatosului din sinagoga, care, stiindu-se ca va fi judecat – cu umilinta cere iertare din fundul inimii si al sinagogii…. Rusinos pentru cei ce se cred mai presus fata de altii, petru cei ce se cred ca sunt indreptatiti sa acuze, sau sa se apere inversunati pentru ca li se face mare nedreptate – caci uita, si unii si altii, ca vor fi judecati, nu de oameni, ci de CEL CE ARE CE LE LIPSESTE LOR…
Harul încã nu este închis nici pentru el nici pentru sustinãtorii lui.
Nu poți pune un jacob coman nou la o biserică veche ca va rupe biserica si membrii se vor vărsa
Să înțeleg că IC este prea modern, prea progresist?
Subscriu si semnez
La cât este de încrezut, doar Duhul Sfânt îl mai poate schimba , și dacă se lasă schimbat ! Semnez.
Frate Laiu, Coman are probleme psihice serioase.Ma mir ca de abia acum s-a luat o decizie impotriva lui.
Subscriu.
Lucrurile sunt destul de evidente.
Fratele coman face o mare confuzie intre adevăr și dreptate.
E destul de trist ca trage după dînsul destul de mulți în confuzia asta.
Subscriu…și semnez!!
?
Spiritul Advent in desăvârșirea lui, transpus in articol- dacă un om este jos, ridici piatra, gunoiul (orice ai la indemana), și arunci in el (de mai multe ori), sa fii sigur ca nu se mai ridica de acolo.
Uite așa răsar caracterele celor care, in perioada asta, tot aduna cuvinte in articole.
Buni și corecți mai suntem noi fața de sărmanii oameni păcătoși
Și, ca precizare, am fost prezent la ambele evenimente de la iasi menționate in articol. Nimeni, dar nimeni nu s a simțit lezat sau deranjat de unele remarci ale pastorului Iacob Coman. Dimpotriva, au fost prezenți oameni ca niciodată. Iar prezentările au construit, îndemnat și dezvoltat.
Dar așa ne place noua, sa scoatem din context ce ne furnizează argumente.
Semnez si sunt cu totul de acord cu cele scrise în această scrisoare redactată de fratele Lăiu.
Aștept o înregistrare integrală cu tot ce s-a spus la Iași. Nu neg că spune multe lucruri bune. Dar când ajunge la subiectele preferate, își pierde mințile și vorbește necugetat. Problema cea mare este însă faptul că el NU RECUNOAȘTE CĂ ACESTEA SUNT MANIFESTĂRI GREȘITE, incompatibile cu calitatea de predicator al Evangheliei. Dacă îl cheamă colegii să dea socoteală, se crede agresat, abuzat, persecutat.
Semant!!!!
Scuze! SEMNAT!!!!
Subsciu! Trebuie sa stie toata lumea adevarul!
Subscriu și semnez.
Subscriu și semnez.
subscriu Sant de acord cu ce s-a scris date si fapte exacte
Florine, adauga-ma pe lista semnatarilor. As mai putea adauga, probabil, pentru ca exemplele abunda, dar sumarul alcatuit aici cred ca este suficient. Zi buna.
M-ar bucura dacă ați face și o analiză a carierei celor pe care ii acuză Iacob Coman. Ce poți sa știi de unde sare iepurele și, poate, ne vom da seama ca omul are dreptate…
Știm cu toții că omul are dreptate dar biserica e plină de lingăi și oportuniști cu urechiuşele sensibile la calitățile mai abrazive ale Cuvântului.
Sunt un fost adventist. In anii studentiei mele, acest domn, Iacob Coman, a fost pe la biserica din Iasi si a sustinut niste conferințe pentru Amicus. Aceste conferinte s-au tinut într-un loc public. Ideea a fost sa poata participa si tineri ne-adventisti. Nu prea au fost multi (vreo 4-5), dar asta nu mai contează. Întâmplarea a fost prin anii 2001-2003. Nu mai stiu exact. Acest domn pusese la un moment dat o întrebare retorica, la care se aștepta ca răspunsul tuturor sa fie DA. Fiind mai îndrăzneț, eu am raspuns cu voce tare ca in ceea ce ma priveste raspunsul este NU. Atat a trebuit. A incercat sa ma desfiinteze ca om. M-a jignit, m-a umilit public. Precizez ca in acel moment nu a fost vulgar. Dar a facut-o într-un mod destul de evident. Ulterior am aflat ca devenise si vulgar. Mi-am dat seama ca in fata noastra se afla un psihopat de tip grandoman, un om care nu se va opri niciunde din deviatile sale. Astazi nu mai sunt membru al bisericii AZS, dar nici al alteia. Sunt ateu. Vreau doar sa va spun ca ceea ce este Iacob Coman astăzi, vi se datoreaza voua, adventistilor. Organizatiilor de conducere (uniune, conferinte: folosesc pluralul pentru ca individul a tinut prelegeri prin toata țara), membrilor simpli (care l-au acceptat sau chiar incurajat prin atitudinea lingusitoare). Nu este martian sau picat de pe lună. Omul a avansat in obsesiile sale sub ochii si cu complicitatea întregii comunități adventiste. Nu e nimic altceva decât latura agresivă, radicala a adventismului. Va ingrijoreaza acum…ce? Ca are proprii adepți? Ca acestia nu vor mai cotiza zecimea? Ca va face de ras in lumea inter-religioasa modul lui excentric? Asumati-va-l. Parerea mea este ca-i si obsedat sexual. Sunt convins ca are fantezii sexuale specifice, fantezii obsesive. Faptul ca nu si le poate exprima liber il face sa devină frustrat. Dincolo de faptul ca impresioneaza audienta adventista, eu nu vad nimic altceva decât un om frustrat, obsedat sa iasa in evidență si un sarlatan. In privinta doctoratelor sale, multi detin astfel de titluri in ziua de azi. Multe obtinute dubios. Sper ca nu aveti pretenția că omul e la acelasi nivel intelectual cu Plesu, Boia, Djuvara. Sa nu mai zicem Iorga. Ah, uitam. Daca nenea citeste comentariul meu sau daca vreun suporter il va informa si ar vrea sa ma dea in judecata, sa raspunda aici si ii ofer toate datele mele. Sunt dispus sa ma risc in a dovedi in instanță prin solicitarea unei expertize tehnico-stiintifice ca are probleme psihice clinic vorbind.
Domnule Alin, regret ca ati trecut prin aceste experiențe neplăcute cu domnul Coman, dar trebuie sa recunosc faptul, ca si eu am ajuns la aceiași concluzie ! Zilele acestea mi s-au confirmat si mai mult temerile mele .. vis a vis de persoana domniei sale ! Nu trebuie sa fi psiholog, ca sa realizezi ca dorința lui excesivă de a fi adulat, aroganța, limbajul , comportamentul , circul creat până la penibil, manipularea maselor naive , nevoia permanentă de a fi glorificat….toate pot fi puse pe un comportament narcisistic exagerat, bolnăvicios ! Daca i se va mai permite in continuare sa fie pastor….aceste trăsături patologice se vor accentua cu fiecare zi…iar consecințele vor fi iremediabile ! Ma mir totuși, ca a fost tolerat atâta timp si cred ca cineva ar trebui să își asume responsabilitatea!
Subscriu, doamna!
Subscriu si semnez
Daca sunteti ateu, ce cautati pe acest forum?
Ar putea avea cineva si dorinta de a (re)deveni crestin din ateu? Este interzis? Cu siguranta omul nu s-a schimbat inca pentru ca nu si-a intreptat privirea catre Dumnezeu inca. Sunt convins insa ca oameni ca dvs. sau ca mine nu-I facem cinste lui Dumnezeu in totalitate. Mai ganditi-va!
Adrian, adica un ateu nu are voie sa intre aici? Ce rost are replica dumneavoastra?
Subscriu…excelenta analiza…
Frate Laiu,
Felicitari și toată aprecierea pentru aceasta scrisoare deschisă, cred din toată inima ca era necesară o asemenea analiza., excelenta, ea deschide mințile multor oameni neștiutori. Dumnezeu sa intervină pentru Bisetica Sa
Subscriu și semnez.
Semnat
Sunt de acord cu unele puncte din aceasta scrisoare,dar nici cu domniile dumneavoastra nu ne este rusine.
„Au luat apararea adevarului” ? Care adevar? Vreti sa spuneti ca adevarul e de partea domniilor voastre care mintiti intr-un mod penibil? Care aveti relatii si inchideti ochii asupra unor oameni de la care primiti banet, in timp ce-i napastuiti pe niste oameni ai Lui Dumnezeu?(nu vorbesc de fratele Coman aici).
Au mai fost cazuri in care celui care avenit sa des socoteala in fata bisericii i s-a facut rau din senin, ca lui Ban Gabriel,urmand sa vina Pirlitu. Mai schimbati placa pentru ca s-a invechit si lumea a inceput sa-si dea seama ce lupi imbracati in blana de oaie sunteti.
Dumnezeu sa va deschida ochii si sa lasati minciunile,furtisagurile, inselaciunile, ipocriziile pentru ca foarte curand veti fi fata in fata cu Cel caruia nu-I veti mai putea trimite niciun comunicat elegant, diplomat pentru ca El deja stie totul.
In concluzie nici cu fratele Coman nici cu domniile voastre! Degeaba incercati sa va dati rotunzi!
Dumnezeu sa ne dea intelepciune tuturor!
Ne beșteliți așa la modul general, exact în stilul IC. Dacă aveți vreo nemulțumire împotriva unui pastor, vorbiți cu el. De ce veniți la mine? Eu nici nu vă cunosc.
FLORIN LAIU, ESTE ADEVARAT CE SPUNE CA NU ESTI TRECUT IN REGISTRU?:)) ca te au pus pe ultima pagina.:))?
Am întrebat între timp la rectoratul UA și mi s-a comunicat că situația mea ca student (1991-1996 FF) este clară. Nu e nicio problemă cu înmatricularea sau cu notele. În 1997 mi-am dat examenul de licență la UBB, după care mi-am continuat studiile prin corespondență cu UNISA (University of South Africa, MThOT 1999). IC a funcționat la ITA între 1997-2005 cu gradul de lector universitar la ITA și a fost numit convențional prorector, apoi secretar științific. Eu am slujit între anii 1992-1994 ca bibliotecar, apoi am suplinit unele cursuri (de limbi biblice etc.) pe care nu avea cine să le predea, după plecarea profesorului Aurel Ionică. După 1997 am primit pe rând gradele de preparator și asistent, iar după înscrierea la doctorat (2001 UNISA), am fost numit lector universitar (primind între altele și un vot din partea lui IC).
Întrebarea este: dacă în acest timp, IC a văzut, așa cum zice, nu știu ce registru în care aș fi fost agățat la sfârșit, înseamnă că el nu și-a făcut datoria de a aduce la cunoștința mea și la cunoștința conducerii instituției o neregulă, ci a preferat s-o țină secret timp de atâția ani, ca să-i servească de muniție în anul de grație 2020! Institutul nostru a fost vizitat frecvent de comisii de verificare pentru autorizare și pentru acreditare, din partea AAA (Adventist Accrediting Association) și din partea ARACIS . Dacă atâtea comisii de verificare n-au găsit nereguli în acest domeniu, cât valorează planul de șantaj al lui IC? Să inventeze o acuzație mai convingătoare, sau mai bine să-și recunoască greșelile și să le părăsească. Niomeni nu-i vrea răul.
Subscriu in totalitate. Vreau sa semnez misivă!
Cine asteapta o schimbare a atitudinii Domnului Coman este naiv .El va continua cu acest proces de autodistrugere si de luare in derizoriu a organizatiei Bisericii AZS , cu care a fost in conflict ani de zile . Toti acesti , asa-zisi , sustinatori ai lui , nu fac decat sa-i intareasca impresia , eronata , ca el gandeste corect . Acum se vede clar , ca , el s-a straduit sa-i faca pe membrii Bisericii urmasi ai lui si nu urmasi ai lui Hristos . Trist , Trist !
Bine spus ?♀️
O analiză pertinentă care pune în lumină caracterul domnului Coman ! Personal, cred ca domnia sa nu mai poate sa profeseze ca pastor adventist ! După prestația dansului din ultimile zile, plus atitudinea necreștinească de-a lungul anilor…cred ca sânt suficiente motive ca să i se retraga calitatea de pastor ?
Excelenta analiza!
Sunt „socata”, de ce aflu si ingrijorata, ptr. faptul ca fr. Coman,nu este constient:ai cui Lucrarea, face!
Domnul sa intervina, traim „vremuri tulburi!
(nu am urmarit, dealungul anilor, mai mult de aprox. 0,30’din prezentarile fr. Coman/am refuzat, sa mai ascult, ptr. ca Nu ma ajutau sa cresc, Spiritual)
Excelenta aniza.
Excelenta analiza ( rectific cuvantul scris gresit anterior)
Semnez: Lorena Andrei, Madrid