aprilie 2024
D L Ma Mi J V S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Familia

Statistici forum

Utilizatori înregistrați
1.874
Forumuri
25
Subiecte
62
Răspunsuri
588
Etichete subiect
6

Categorii

Arhive

Cetatea – sanctuar

Când descrie în Ap 21:22 interiorul cetăţii, Ioan arată că n-a văzut acolo nici un templu, pentrucă Dumnezeu şi Mielul sunt sanctuarul Noului Ierusalim, şi pentru că cetatea însăşi este „cortul lui Dumnezeu cu oamenii; El va locui cu ei, şi ei vor fi poporul Lui, Dumnezeu Însuşi va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor” (Ap 21:3), formulare specifică legămintelor lui Dumnezeu.

[34] Cetatea este descrisă având forma cubică a Sfintei Sfintelor (Ap 21:16c; 1Rg 6:20), cu 12 temelii din piatră scumpă identică cu cele 12 pietre scumpe din pieptarul marelui preot (Ap 21:19-20; Ex 28:17-20).[35] Cortul lui Dumnezeu este locuinţa Lui împreună cu fiinţele cereşti (Ap 13:6).

 

Această identificare completă a cetăţii cu sanctuarul şi a sanctuarului cu cetatea ne învaţă, între altele, un adevăr major, că în împărăţia lui Dumnezeu de sus şi din viitor nu mai există distincţie între civil/politic şi religios, între secular şi sacru. Nimic nu este profan[36] acolo. Oamenii salvaţi sunt în acelaşi timp „preoţi şi regi” (Ap 20:6). Iisus al lor este marele preot şi regele regilor (Ps 110:4). În statul evreu se făcea distincţie între palatul regelui davidic şi palatul lui Iahwé (regele lumii), între cetatea Ierusalimului şi cetatea templului, chiar dacă ele erau în strânsă legătură. În timpul restaurării postexilice, regii persani au făcut distincţie între religios şi politic. Cyrus şi Darius au permis restaurarea templului, dar mult mai târziu a venit restaurarea civilă/politică a Cetăţii (cetăţilor), sub Artaxerxe. Distincţia între religios şi politic este foarte importantă în lumea noastră. Dar în planul ideal al lui Dumnezeu, pentru lumea nouă, toate vor fi una în Christos. Jocul de cuvinte din profeţia făcută lui David, care voia să zidească Domnului o Casă, în timp ce Domnul venea cu promisiunea că-i va zidi El o Casă (1Cr 17:4.10-14), precum şi faptul că Messia, Regele, este şi templu şi împărăţie (In 2:19; Zah 6:13), arată că Dumnezeu avea în vedere de mult acest proiect.

 

 

A. M. Rodriguez este de părere[37] că afirmaţiile biblice corelate din Ev 8:2; 9:1-7 „sugerează că sanctuarul ceresc este o structură bipartită”, argumentând, de asemenea, cu Apocalipsa („Sfânta” în 4:5; 8:3-4; „Sfânta Sfintelor” în 11:19). Totuşi, frăţia sa arată că tronul lui Dumnezeu din Sanctuar este văzut în Ap 4:2-8, adică în acelaşi cadru în care stabilisem că este „Sfânta”. Dar ceea ce este deosebit de interesant pentru mine, Dr. Rodriguez încheie pasajul cu următoarea afirmaţie, pe care însă, din nefericire, nu o mai dezvoltă:

La sfârşitul cărţii [Apocalipsa] suntem informaţi că în Noul Ierusalim nu există templu (21:22); întreaga cetate slujeşte de tabernacol al lui Dumnezeu, locul în care El locuieşte cu poporul Său (verse 3; cf. 7:15).[38]

Ideea de a identifica sanctuarul ceresc (sanctuarul, palatul, reşedinţa lui Dumnezeu) cu cetatea cerească, mi-a venit cu aproape treizeci de ani în urmă, când făceam exerciţii de memorizare a Apocalipsei. Dar, deşi soluţia aceasta mă tenta foarte mult, am respins-o, pentru că la data aceea nu făcusem studii avansate în exegeza Bibliei şi a scrierilor EGW, iar conştiinţa îmi era hipersensibilă faţă de forma exactă a doctrinei istorice moştenite. În special, scrierile EGW constituiau pentru mine pe atunci ultimul cuvânt, autoritatea finală în materie de înţelegere a Bibliei. De aceea este necesar să înţelegem ce anume a văzut şi a susţinut Ellen White în această privinţă.


Note

[38] Ibid. „At the end of the book we are informed that in the New Jerusalem there is no temple (21:22); the whole city serves as God’s tabernacle, the place where He dwells with His people (verse 3; cf. 7:15).”

4 Comentarii

  1. Florin Lăiu 06/12/2013 at 0:57 - Reply

    [quote name=”Cristina-Elena”][quote name=”Florin Lăiu”]Când Ioan spune că „în cetate nu a văzut nici un templu” vrea să spună că în cetate nu există nici un locaş special de închinare, aşa cum era în vechiul Ierusalim.[/quote]

    nustiu cum sună alte traduceri, dar personal când citesc cuvântul ”cetate” din apoc 21, văd că autorul foloseste acest cuvânt in două sensuri: cetatea- oras sau capitala (intregul Ierusalim) si cetatea- cladire (in Ierusalim) … este evident deoarece peretele cetății (al clădirei) are o dimensiune de 12000 de prajini, iar peretele (zidul orasului) este de 144 de coți….[/quote]
    Nu văd o intenţie clară a autorului de a se referi la două cetăţi, una într-alta, deşi cetatea aceasta este mai degrabă o imagine didactică decât o descriere exactă a Cetăţii cereşti. În mijlocul ei, în apropeirea Tronului este Paradisul; tot în ea este acea „mare de cristal / sticlă / gheaţă amestecată cu foc”. În fine, nu mă deranjează deloc dacă vreţi să credeţi că va fi o cetate în cetate. În orice caz, când zice „în Cetate nu am văzut nici un templu” aceasta trebuie să pună punct. Nu putem zice că, bine, într-o cetate nu poate fi templu, dar poate fi în cealaltă. Simplu: nu va fi alt templu ca acela de pe pământ. Nu ar folosi la nimic. Muzeu?

  2. Cristina-Elena 05/12/2013 at 21:28 - Reply

    [quote name=”Florin Lăiu”]Când Ioan spune că „în cetate nu a văzut nici un templu” vrea să spună că în cetate nu există nici un locaş special de închinare, aşa cum era în vechiul Ierusalim.[/quote]

    nustiu cum sună alte traduceri, dar personal când citesc cuvântul ”cetate” din apoc 21, văd că autorul foloseste acest cuvânt in două sensuri: cetatea- oras sau capitala (intregul Ierusalim) si cetatea- cladire (in Ierusalim) … este evident deoarece peretele cetății (al clădirei) are o dimensiune de 12000 de prajini, iar peretele (zidul orasului) este de 144 de coți….

  3. Florin Lăiu 03/12/2013 at 21:06 - Reply

    Când Ioan spune că „în cetate nu a văzut nici un templu” vrea să spună că în cetate nu există nici un locaş special de închinare, aşa cum era în vechiul Ierusalim. Prezenţa Tatălui şi a Fiului (Mielul) ţine loc de templu. Ne vom închina direct înaintea Marelui Tron. Dar există şi un alt răspuns: Cetatea Însăşi, căminul mântuiţilor este Sanctuarul lui Dumnezeu cu oamenii, o adevărată Sfântă a Sfintelor. Afirmaţiile Apocalipsei sunt adesea paradoxale. dar cred că trebuie luate toate în consideraţie.

  4. Cristina-Elena 30/11/2013 at 12:36 - Reply

    Din cele citite de mai sus, nu-mi este clar raspunsul la intrebarea:
    daca templul este Dumnezeu, conform Apoc 21:22 atunci cetatea este si ea Dumnezeu?

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.